Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat recent elaborarea unui ghid pentru utilizarea responsabilă a inteligenței artificiale în educație. Inițiativa vine într-un moment în care AI-ul stârnește atât entuziasm, cât și îngrijorări în rândul profesorilor și elevilor.
CITEȘTE TOATĂ REVISTA VIVA DE SEPTEMBRIE, GRATIS, AICI
Cuprins
Inteligența artificială a devenit un subiect central în dezbaterea despre viitorul educației. Pe de o parte, oferă acces rapid la informații, personalizare a învățării și eficiență în procesul didactic. Pe de altă parte, ridică semne de întrebare legate de etică, dependență tehnologică și riscul de înlocuire a gândirii critice cu automatismul. În acest context, Daniel David, ministrul Educației, a anunțat că se lucrează la un ghid oficial care să reglementeze utilizarea AI-ului în școli. Scopul este ca această tehnologie să fie un sprijin real pentru educație, nu o sursă de confuzie sau regres.
Cuprins
Daniel David anunță introducerea în școli a unui ghid pentru utilizarea inteligenței artificiale
Tot mai mulți elevi din întreaga lume încep să-și exprime preocuparea față de impactul inteligenței artificiale asupra procesului de învățare. Deși AI-ul promite eficiență și acces rapid la informație, mulți tineri se tem că utilizarea excesivă le poate afecta gândirea critică, capacitatea de concentrare și motivația personală. Un studiu realizat în Marea Britanie arată că doar 2% dintre elevi nu folosesc deloc inteligența artificială în activitățile lor școlare. În același timp, o analiză publicată de Western Michigan University subliniază că, deși AI-ul poate stimula învățarea personalizată, dependența de aceste instrumente riscă să reducă implicarea activă și raționamentul independent.
La nivel global, cercetări precum cele din Educational Process International Journal și National Science Teaching Association evidențiază o tendință similară: elevii și studenții se bazează tot mai mult pe AI, dar încep să resimtă efectele secundare asupra abilităților cognitive. Profesorii sunt încurajați să stabilească limite clare și să promoveze un echilibru între utilizarea tehnologiei și dezvoltarea gândirii autonome.
Într-o intervenție în direct la Digi 24, Daniel David a declarat că „este extraordinar de bine’ că există „o conștientizare a acestei probleme venită din partea elevilor’: „Noi avertizăm asupra acestui lucru de mai mulți ani. Profesorii sunt conștienți de acest lucru. Dar este o situație problematizată chiar de către elevi, ceea ce este un lucru extraordinar de bun’, a spus el.
„Tehnologia, inclusiv inteligența artificială, nu este bună sau rea în sine, ci devine mai bună sau mai proastă în funcție de cum o utilizăm. (…) Nu ne oprește nimeni când folosim sistemul de inteligență artificială pentru a rezolva o problemă’, a mai spus David pentru sursa citată.
Când va apărea ghidul de utilizare a inteligenței artificiale în școli
De asemenea, Daniel David a transmis că, în România, „avem în zona învățământului superior, și parțial în diverse segmente ale învățământului preuniversitar, instrucții, ghiduri de utilizare inteligenței artificiale’. Acesta a anunțat, la Digi24, că urmează ca în „una-două săptămâni’ să avem un ghid de utilizare a inteligenței artificiale în mediul preuniversitar.
Ministrul Educației a explicat că acest ghid poate fi utilizat pentru a vedea „cum să folosești inteligența artificială, nu doar focalizată pe rezultat, focalizată și pe pașii care te duc la rezultat. Deci cum să folosești inteligența artificială pentru a fi un plus și nu un minus’, a spus acesta.
Ministrul a mai spus că acest ghid țintește către învățământul preuniversitar, deoarece în zona universitară diverse facultăți deja „și-au dezvoltat ghidurile proprii’.
Foto: Facebook, Shutterstock