Vedetele și influencerii nu vor mai putea apărea în reclamele la jocuri de noroc difuzate la televizor, radio sau online, potrivit unei decizii adoptate miercuri de Consiliul Naţional al Audiovizualului. Totodată, CNA a adoptat o modificare a Codului de Reglementare în Audiovizual ce vizează emisiunile care conţin horoscop sau numerologie.
CITESTE TOATA REVISTA VIVA! DE MAI, GRATIS, AICI!
Cuprins
Măsurile fac parte dintr-un pachet de modificări aduse Codului de Reglementare în Audiovizual, legislația secundară care reglementează conținutul media audiovizual din România.
Cuprins
Vedetele și influencerii nu mai au voie să facă reclamă la jocuri de noroc!
Noua regulă CNA interzice explicit folosirea personalităților publice – fie ele din viața culturală, științifică, sportivă sau influenceri cunoscuți în mediul online – în publicitatea pentru jocuri de noroc.
„Este interzisă difuzarea de publicitate pentru jocuri de noroc în care sunt prezente personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau de alte persoane, care, datorită notorietăţii în mediul online, pot încuraja participarea la astfel de jocuri’, prevede articolul 110, alineatul 7 din Codul revizuit.
Noile reguli vor deveni obligatorii la 90 de zile de la intrarea în vigoare a Codului Audiovizual actualizat.
Un alt articol nou introdus prevede că serviciile media audiovizuale la cerere, adică platformele de tip streaming sau video la cerere, trebuie să respecte aceleași reguli privind protecția minorilor în cazul conținutului legat de jocuri de noroc, potrivit paginademedia.ro.
Citește și: Care sunt cei mai bogați miniștri ai Guvernului Bolojan. Cum arată declarațiile de avere ale politicienilor
Contestări respinse pe linie
Decizia CNA a fost precedată de o serie de încercări de modificare sau eliminare a articolului de către reprezentanți ai industriei jocurilor de noroc și parteneri instituționali. Printre contestatari s-au numărat:
- Winbet, care a solicitat ca vedetele să poată fi utilizate cel puțin în campaniile de responsabilitate socială;
- Federația Română de Fotbal, care a susținut o propunere similară privind campaniile de conștientizare;
- Kaizergaming, Federația Organizatorilor Jocurilor de Noroc și Biroul Român de Audit Transmedia, care au cerut eliminarea completă a articolului.
Toate propunerile de modificare au fost însă respinse în unanimitate de membrii Consiliului.
Protejarea minorilor, extinsă și în mediul online
Un alt articol important introdus în Codul Audiovizual extinde obligațiile privind protecția minorilor și în cazul serviciilor media la cerere – cum ar fi platformele de streaming. Potrivit noului alineat din articolul 110, „în cazul serviciilor media audiovizuale la cerere, furnizate prin orice mijloc, programele audiovizuale care conţin jocuri de noroc, precum şi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri, trebuie să se difuzeze cu respectarea protecţiei minorilor’.
Noile prevederi nu se aplică imediat. Codul Audiovizual actualizat va intra în vigoare după publicarea oficială, iar prevederile referitoare la publicitatea cu vedete vor deveni obligatorii la 90 de zile după această dată.
Decizie CNA pentru rubricile de Horoscop
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a adoptat o modificare a Codului de Reglementare în Audiovizual ce vizează emisiunile care conţin horoscop sau numerologie.
La propunerea Ministerului Educaţiei, CNA va obliga televiziunile şi radiourile ca orice program care abordează aceste subiecte să facă o menţiune la început. „Informaţiile din acest program nu au bază ştiinţifică’ este mesajul care va fi obligatoriu pentru toate programele care „recomandă comportamente inspirate de astrologie, horoscop sau numerologie’.
Textul a fost propus în această variantă de Mircea Toma, membru CNA, la recomandarea Ministerului Educaţiei. Propunerea a trecut cu şapte voturi „pentru’ şi trei „împotrivă’.