Daniel David, ministrul Educației, dă vina pe profesorii slab pregătiți pentru analfabetismul funcțional: "N-ai pe cine să pui responsabilitatea decât pe cadrele didactice. Toate acestea arată eșecul educației"

.

Ministrul Educației, Daniel David, a declarat într-un podcast publicat recent că principala cauză a analfabetismului funcțional în rândul elevilor este „lipsa de pregătire a cadrelor didactice'. Afirmațiile au stârnit critici din partea cadrelor didactice, care au reacționat imediat.

CITEȘTE TOATĂ REVISTA VIVA DE OCTOMBRIE, GRATIS, AICI


Declarațiile ministrului vin după ce România s-a clasat pe penultimul loc din Uniunea Europeană și între pozițiile 45 și 48 la nivel global, în cadrul testelor PISA 2022. O analiză Eurydice publicată în 2025 indică faptul că România se află printre statele din Uniune care au implementat cele mai puține măsuri consistente pentru combaterea analfabetismului funcțional.


Ministrul Educației i-a criticat dur pe profesori

Ministrul Educației, Daniel David a fost întrebat, în cadrul unui podcast, cât la sută din responsabilitatea pentru analfabetismul funcțional o atribuie lipsei de pregătire a profesorilor.

„Nu vă supărați eu cred că… nu vreau să spun 100%, dar cea mai mare parte. Până la urmă, copiii vin cu un nivel de inteligență și un nivel de creativitate normale, ca să spun așa. Este treaba profesorilor ca, pornind pe o normalitate, copiilor să le transferi acele competențe. N-ai pe cine să pui responsabilitatea decât pe cadrele didactice.

Și asta e valabil și în preuniversitar și nu vreau să-i scutesc și pe cei din învățământul superior – când dăm greș și noi avem un abandon școlar destul de mare și este tot, ca să spun așa, un rol important pe care îl are universitatea și profesorii. Dar în zona preuniversitară, responsabilitatea e a profesorilor, mai ales dacă ai copilul la școală. Pentru cei care au abandonat școala, acolo responsabilitățile sunt împărțite, incluzând familia, autoritățile locale.


Dar dacă-l ai pe copil în școală și tu l-ai primit în clasa a V-a și ai lucrat cu el până în clasa a VIII-a, și în clasa a VIII-a la testele PISA sau la TIMS el apare în zonă de analfabetism funcțional, fiind la școală… Păi nu vă supărați, cine este de vină?', a subliniat Daniel David într-un podcast Salvați Copiii România.

Citește și: Donald Trump și Volodimir Zelenski, „ceartă cu țipete la Casa Albă. Președintele SUA, care „a înjurat tot timpul, l-a îndemnat să accepte condițiile Rusiei: „Dacă Putin vrea, te va distruge


„Analfabetism funcțional înseamnă că tu nu înțelegi cum funcționează lumea fizică, chimia, nu înțelegi biologia, ajungi să crezi că constelațiile îți influențează destinul’, a spus ministrul David. „Toate acestea arată eșecul educației’.

Ministrul Educației a prezentat un plan cu o nouă „logică curriculară’ menită a reduce „drastic’ analfabetismul funcțional în următorii 4 ani. „Dacă începem în 2026-2027 mă aștept ca prima generație peste 4 ani să arate mult mai bine sub aspectul comp dob decât ce avem în acest moment’, a spus ministrul David.


Citește și: Cum l-a afectat pe actorul Alexandru Ion divorțul părinților, pe când avea 6 ani: „Nu am ținut legătura cu tata. A fost un om consumat de problemele cu alcoolul / EXCLUSIV

Reacția profesorilor la afirmațiile lui Daniel David

Sindicatul Învățământ Preuniversitar Argeșean (SIPA) Muntenia a calificat drept „calomnioase, injuste și ofensatoare’ declarațiile ministrului și a solicitat retragerea acestora, precum și scuze adresate profesorilor din România.

„O asemenea afirmație este nefondată, injustă și profund ofensatoare la adresa sutelor de mii de profesori care, în ciuda unui sistem subfinanțat cronic de peste 35 de ani, continuă să își desfășoare activitatea cu profesionalism, devotament și sacrificii personale’, a transmis SIPA printr-un comunicat remis Edupedu.ro.


SIPA Muntenia a subliniat că România nu a respectat niciodată angajamentul legal de a aloca minimum 6% din PIB pentru educație, iar formarea continuă a profesorilor este, în multe cazuri, „formală, insuficient finanțată și lipsită de coerență’.

„Este inadmisibil ca ministrul Educației să culpabilizeze corpul profesoral, în loc să își asume responsabilitatea guvernamentală pentru eșecul unor politici educaționale care, timp de decenii, au ignorat realitățile din școli’, se mai arată în comunicat.


„Cred că explicația domnului ministru este mult prea simplistă. E facil să dai vina pe profesori, când, de fapt, sursa acestei probleme trebuie văzută mai degrabă la instituțiile care se ocupă de elaborarea unor politici publice, la cei care fac planurile-cadru, care fac programele școlare. Nu, nu e atât de simplu.


Profesorii sunt, dacă vreți, cumva, ultima verigă în tot ciclul ăsta. Sigur că și noi trebuie să ne punem niște semne de întrebare. Eu, cel puțin, nu simt nevoia să resping, așa, foarte agresiv ideea asta. Îmi asum faptul că trebuie să fac lucrurile mai bine, sau noi, profesorii, să facem lucrurile mai bine.

Dar de aici la a simplifica grosolan problematica asta analfabetismului funcțional, despre care se vorbește nu de azi, de ieri, ci de foarte mult timp, mi-e teamă că se dovedește a fi o afirmație cel puțin pripită', a fost reacția vehementă a lui Marcel Batic, profesor la instituție privată de învățământ.