Marele Bazar din Istanbul – raiul cumpărăturilor

Publicat pe de Stamen Diana

Cel mai vizitat obiectiv turistic din lume, Marele Bazar din Istanbul primeşte în cele 3.000 de magazine ale sale aproape 500.000 de vizitatori zilnic, celebrităţi şi oameni de rând, care pleacă întotdeauna de acolo cu punga, dar şi cu… inima plină.

Este primul pe listă în topul 50 al celor mai căutate destinaţii din lume şi cu siguranţă nu este călător care să fi vizitat Istanbulul fără să se fi oprit măcar o dată în Marele Bazar. Cel puţin pe noi, românii, ne leagă multe amintiri de acest loc, odată cu deschiderea graniţelor, în anii ‘90, piaţa autohtonă fiind invadată de mărfuri aduse de acolo de către mulţi dintre conaţionalii noştri, deveniţi comercianţi peste noapte. Ca turist în Istanbul, după ce ai bifat obiectivele cele mai importante – Moscheea Albastră, Palatul Top- kapî, Muzeul Sfânta Sofia, Palatul Ibrahim Paşa și Moscheea lui Suley-man –, este obligatoriu să te opreşti în Marele Bazar, un regal de culoare şi arome, o lecţie vie de istorie a statului turc.

MAEŞTRII TOCMELII

Construit de Sultanul Mehmet al II-lea în iarna anului 1455, la scurt timp după cucerirea otomană a Constan- tinopolului, iniţial Marele Bazar a fost destinat doar comerţului cu textile, însă azi are o gamă atât de diversificată de produse şi atât de multe magazine pe cele 61 de străzi ale sale, încât nu-ţi ajunge o săptămână ca să-l vizitezi. Oricât ai fi călătorit prin lume, în momentul în care ajungi la intrarea celei mai mari pieţe acoperite din lume te simţi copleşit şi intimidat, atât de numărul mare de magazine şi de mărfuri ce ţi se înfăţişează înaintea ochilor, cât şi de insistenţa comercianţilor. Turcii sunt neîntrecuţi la comerţ şi ştiu cum să te atragă. Odată ce contactul vizual a fost stabilit, sunt şanse mici să pleci fără să cumperi ceva. Vânzătorii te fac să te simţi important, vorbindu-ţi pe limba ta, apoi te invită în prăvălia lor, te servesc cu un ceai şi uneori îţi oferă şi câte un mic dar – deci scapă dacă mai poţi! Apoi, sunt locuri de care te apropii chiar şi neinvitat, atras de mirosul irezistibil al mirodeniilor şi dulciurilor turceşti, o explozie de culoare şi de savoare. Nu ai cum să ieși de acolo fără baclavale mustind de sirop, fără rahat cu trandafiri sau cu migdale şi fără faimoasa lor cafea pentru ibric! Chiar dacă nu poţi duce un covor în spate, trebuie măcar să le admiri coloritul, dar şi măiestria femeilor care le ţes chiar în faţa ta. Cât despre haine, acolo este raiul lor, începând de la produsele din piele, pentru care turcii sunt faimoşi, şi până la faimoasele fake-uri, în care sunt neîntrecuţi. Prada, Gucci, Vuitton, Hermès – orice îţi trece prin cap acolo găseşti, la preţuri de zeci de ori mai mici. E imposibil să nu cum Venus peri, mai ales că vânzătorii îţi lasă impresia că ai făcut o afacere excelentă. Se tocmesc ca nimeni alţii, lăsându-te să scazi preţul până aproape de o sumă care în final ţi se pare ridicolă, dar asta doar pentru că, la final, vor ieşi în câştig. Fericit că ai găsit un loc plin de chilipiruri şi cum nu te poţi întoarce din Istanbul fără daruri pentru cei de acasă, vei da buzna şi în celelalte magazine, de unde vei cumpăra bijuterii, veselă, narghilele, lampioane, steaguri turceşti, statui otomane, brelocuri cu ochiul norocos, magneţi de frigider şi, nu în ultimul rând, o pereche de Converşi „originali, cu doar 5 euro. La finele zilei, vei constata că ai portofelul gol şi că, de fapt, ai plătit cu vârf şi îndesat ceaiul gratuit, dar asta nu te va împiedica să revii, fiindcă fascinaţia chilipirurilor e greu de învins.

SHOPPING LIKE A STAR

Marele Bazar din Istanbul atrage nu doar oamenii obişnuiţi, ci şi celebrităţile, de-a lungul timpului având vizitatori la fel de faimoşi ca el. Te poţi întreba, pe bună dreptate, ce-ar putea găsi nişte milionari în euro şi în dolari, care şi-ar putea cumpăra zeci de produse de brand direct de la sursă, într-un loc care geme de fake-uri. Turcii sunt faimoşi nu doar pentru falsuri, ci şi pentru bijuteriile hand-made, în serie mică, sau executate la cererea clientului. De la inele, brăţări şi medalioane tradiţionale până la piese art nouveau – totul se găseşte în vitrinele sclipitoare ale negustorilor. În prăvăliile lor poţi admira samovare din argint, piese rare de mobilier sau din porţelan ori eşarfe şi bluze din mătase unicat, de cea mai bună calitate – iar vedetele asta caută. Tocmai de aceea, printre vizitatorii Marelui Bazar s-au numărat, de-a lungul timpului, Angelina Jolie şi Brad Pitt, Tom Cruise, Venus Williams, Pamela Anderson şi Kirsten Dunst. Iar unii dintre ei au îmbinat afacerile cu plăcerea, profitând de şederea în Istanbul pentru a vizita faimoasa piaţă. Printre ei, se află şi pilotul de Formula 1 Fernando Alonso, şi directorul general al echipei Renault F1, Flavio Briatore, care, în 2005, au participat la prima ediţie a Marelui Premiu de Formula 1 în Turcia, dar şi actorul Daniel Craig, cel mai nou James Bond, al cărui film, „Skyfall, începe cu o cursă de motociclete prin Marele Bazar. Nu s-a aflat exact cu ce suvenire s-au întors acasă, dar eu, una, mi-am achiziţionat de acolo cei mai frumoşi ochelari de soare Miu Miu şi un superb ceas Burberry, ambele fake, cu mai puțin de 50 de euro…

FOTO: NORTHFOTO, SHUTTERSTOCK

Urmăreşte cel mai nou VIDEO incărcat pe viva.ro