Cum se joacă macao e o necunoscută pentru mulți în zilele noastre. Un joc de cărți preferat de majoritatea vremurilor nu de mult apuse este azi o curiozitate. Și asta în ciuda faptului că poate fi extrem de distractiv și poate umple timpul unor seri plictisitoare. Așa că dacă nu a avut cine să-ți lase „moștenire' regulile, afli de aici cum se joacă macao.
Cuprins
Jocurile de cărți erau foarte populare până de mult. De când tehnologia a pus stăpânire pe viețile noastre, telefonul a devenit prelungirea palmelor și ne umple tot timpul. Dar merită să retrăim clipe amuzante petrecute cu prietenii în timpul jocurilor de cărți. Și nu strică să știi măcar unul, mai ales dacă se întâmplă să nu ai acces la internet. Așadar, iată cum se joacă macao, unul dintre cele mai îndrăgite jocuri.
Ce este jocul de Macao
Asemănător cu „21' și cu „bacara', Macao este un joc de cărți foarte popular. Nu are reguli oficiale, dat fiind că nu există o federație sau o autoritate care să facă asta. Drept urmare, există mai multe versiuni de joc, cu diferite reguli. Dar toate au la bază aceeași formulă. Este un joc individual, care nu se poate juca pe perechi.
Pentru jocul de macao se utilizează întregul pachet de 52 de cărți, inclusiv Jockerii. Pot juca de la doi până la șase jucători. O partidă nu durează foarte mult, ci maximum 15 minute. Regulile sunt simple și ușor de urmat și de înțeles. Se poate juca și pe porunci, pentru a crește gradul de distracție. Câștigătorul este cel care rămâne primul fără nicio carte în mână.
Cum se joacă macao clasic
Așa cum am menționat deja, pentru jocul de macao este nevoie de un pachet de 52 de cărți și 2-6 jucători.
1.Cărțile se amestecă bine, apoi se împart, cu fața în jos, pentru nu se vedea valorile, câte cinci cărți la fiecare jucător.
2.Pachetul rămâne pe masă, iar lângă el se alege o carte de pornire a jocului. De obicei, este ultima din teanc, întoarsă cu fața în sus, la vedere. Cartea întoarsă nu trebuie să aibă funcție specială.
3.Primul jucător va adăuga peste cartea de pornire una din cele primite el. Trebuie să fie o carte cu același semn ca al cății de pornire sau cu aceeași culoare. Spre exemplu, dacă acea carte de pornire este un 7 de romb, poți pune peste ea o altă carte cu romb sau un 7 de treflă.
4.În ordine, ceilalți jucători pot pune cărți cu același semn, culoare ori valoare ca cele puse de jucătorul anterior. Dacă un jucător are mai multe cărți cu același semn sau aceeași culoare ori valoare, le poate pune pe toate sau numai o parte dintre ele. Asta ca să scape mai repede de cărțile din mână. Și asta numai dacă are o carte dintre cele 3 de același semn, culoare ori valoare ca ultima de jos.
5.Dacă niciunul dintre jucători nu are o carte care să se potrivească celei de pornire, se va trage câte o carte din pachetul rămas.
6.Se repetă acest proces la fiecare jucător pe rând.
7.Când pachetul de cărți se termină, se reface din cărțile adunate în timpul jocului și reamestecate. Cărțile care rămân pot fi date în orice ordine. Dacă nu mai sunt cărți jos, în teancul de unde se trag, atunci se pune deoparte ultima carte pusa jos de un jucător. Și se întorc cu fața în jos celelalte cărți. Acesta este noul teanc.
8.Cel care rămâne cu o singură carte în mână este obligat să spună cu voce tare „Macao'. În cazul în care nu o face, este obligat să tragă 5 cărți din pachet, drept pedeapsă.
9.Cel care a terminat primul toate cărțile din mână este câștigător.
10.Jocul continuă până la determinarea clasamentului final. Ultimul jucător care mai are cărți în mână pierde jocul. În general, când se joacă în mai mulți, jocul se oprește după ce al treilea jucător termină jocul.
Care sunt cărțile cu funcții speciale
Cărți de pedeapsă
2 și 3
Cărțile cu 2 și 3 sunt cărți de pedeapsă. Și asta pentru că obligă pe următorul jucător să ridice din teanc 2 sau 3 cărți. Totuși, dacă jucătorul are, la rândul său, un 2 sau 3, îl poate lăsa jos și nu mai trebuie să ridice cărțile din teanc. Însă pedeapsa se pasează către al treilea jucător, care va ridica suma cărților pe care le-ai dat tu și al doilea jucător. Este motivul pentru care aceste cărți mai sunt poreclite și „umflături', căci te obligă să „umfli' cărți din teanc.
K
Și cu această carte poți da pedepse celorlalți. Dacă pui un K roșu, jucătorul următor trebuie să ridice 5 cărți. Dacă pui un K negru, jucătorul de dinaintea ta va ridica 5 cărți.
Jocker
Acesta „arde' cel mai tare jucătorii. Este una dintre cărțile de pedeapsă care te obligă să ridici din teanc 5 cărți pentru Jokerul negru sau 10 pentru cel roșu.
Cărți ajutătoare
4
Dacă pui un 4, jucătorul care urmează după tine va sta o tură de joc. Asta înseamnă că nu va mai avea voie să pună cărți jos. Totuși, dacă are și el un 4, poate para, iar următorul jucător va sta două ture.
7
Este o carte chiar bună. Și merită să o ai, căci blochează orice pedeapsă sau umflătură. Cu alte cuvinte, dacă jucătorul anterior ți-a dat să ridici 2 cărți, dai jos un 7 și nu mai trebuie să iei acele două cărți din teanc.
As
Și asul este valoros la acest joc. Căci cu ajutorul lui poți schimba culoarea și simbolul unei cărți deja puse în orice dorești tu. Astfel, se schimbă și cursul jocului. Iar tu poți scăpa de cărțile din mână și poți câștiga.
Reguli speciale
Acum că știi cum se joacă macao clasic, trebuie să cunoști și regulile speciale de joc. Căci regulamentul conține și o serie de reguli speciale. Acestea fac jocul mai palpitant și mai competitiv.
Reguli pentru umflături
Termenul de umflătură' se referă la setul de reguli specifice jocului, prin care ești obligat să ridici una sau mai multe cărți. De exemplu, alți jucători te pot pedepsi atunci când plasează o carte de 2 sau 3. Și te obligă să iei numărul de cărți corespunzător cărții. Totuși, există două opțiuni prin care poți scăpa de pedeapsă.
În primul rând, o carte de 7 stopează umflătura. Când o pui, nu mai ești obligat să ridici cărțile din teanc. O altă variantă este să lași jos și tu un 2 sau 3 pentru a pasa umflătura către următorul jucător, care va fi obligat să ridice suma umflăturilor anterioare.
Reguli pentru pedepse
Pedepsele sunt ca și umflăturile. Reprezintă o modalitate de a menține jocul echilibrat. Și îndeamnă jucătorii să folosească cărțile pe care le au cât mai eficient. Astfel, poți pedepsi jucătorul următorul atunci când plasezi un Jocker. Și îl obligă să ridice 5 cărți pentru jokerul negru sau 10 pentru cel roșu.
Însă aceste reguli se stabilesc înainte de a începe jocul. În plus, există și opțiunea de a pedepsi jucătorul următor sau anterior cu 5 cărți cu ajutorul unei cărți K. Nu uita că poți bloca o pedeapsă cu un 7. Și nu va mai trebui să iei cărți din teanc.
Variante pentru cum se joacă macao
Șeptica americană sau macao 7
Regulile generale sunt aceleași. Însă, în această variantă de joc, cărțile cu cifra 7 au un rol important. Se folosesc pentru a opri sau a preveni anumite pedepse. De exemplu, dacă jucătorul anterior ți-a dat un 2, plasezi un 7 pentru a evita să iei cele două cărți. În cazul jocului cu puncte, cărțile cu cifra 7 sunt cele mai valoroase și au 25 de puncte.
Macao pe puncte
Jocul de macao clasic se încheie atunci când un jucător scapă de toate cărțile din mână. Varianta pe puncte îndeamnă jucătorii să adune cât mai multe puncte pentru a câștiga, pe baza cărților din mână. Cărțile cu cifra 7 sunt cele mai valoroase și au o valoare de 25 de puncte fiecare.
Punctele sunt date de valoarea cărții. Cele de 8 au 10 puncte, iar celelalte cărți au puncte egale cu numărul de pe ele. Astfel, cărțile de la 2 la 10 reprezintă punctajul înscris pe ele. Cele de la 12 în sus reprezintă echivalentul subzecimal. Spre exemplu, J va fi 2 puncte, Q va fi 3 puncte, iar K 4 puncte. Asul înseamnă un punct.
Când jocul se încheie cu 2, 3 sau Joker, obligatoriu, următorul jucător umflă respectivele cărți. Și asta indiferent dacă poate contraataca sau nu. Joker-ul reprezintă 50 de puncte, dar are avantajul că se poate da peste orice altă carte. Cel care are la sfârșit cele mai puține puncte câștigă.
Macao cu numere
Regulile sunt aceleași dar cărțile speciale sunt diferite. Ele sunt: Joker, A, 7, 5, 4, 3 și 2. Jokerul de negru face jucătorul care urmeazã să ia 5 cărți, iar cel roșu, zece cărți. A poate schimba în orice semn.
7 stopează. Adică, dacă ai pus o carte care te face să „umfli” poți să oprești „atacul”.
5 reflectă. Asta înseamnă că dacă cineva te „atacă” tu poți face jucătorul următor să ia cărțile în locul tău. 4 te face să stai o tură, iar 2 și 3 au aceleași funcții ca în jocul clasic.
Dublu Macao
Singura diferență față de macao clasic constă în faptul că, la finalul jocului, în loc de a lăsa jos o singură carte pentru a câștiga, poți lăsa două cu același semn. Când rămâi cu cele două cărți în mână, trebuie să spui însă „Dublu macao!'.
Sursa foto: 123rf.com
Alte surse: wikipedia.org,
Citește și Cum au apărut cărțile de joc și cum au evoluat