Cum să ne protejăm pe timp de CANICULĂ. Sfaturi pentru diabetici și cardiaci, ca să evitați problemele de sănătate

Publicat pe

Canicula poate deveni o problemă serioasă, dacă nu respectăm câteva reguli de protecție. Canicula reprezintă temperaturile care trec de 30 de grade Celsius. Țineți cont că omul resimte temperatura din termometrele meteo cu opt grade Celsius în plus. Există o serie de sfaturi importante legate de nutriție și hidratare, care ne pot chiar salva viața în această perioadă.

CITESTE TOATA REVISTA VIVA! DE IUNIE, GRATIS, AICI!

Persoanele cele mai expuse la efectele negative ale caniculei sunt bătrânii , în special cei peste 75 de ani. Așadar, este necesar că persoanele vârstnice, copiii și bolnavii cu afecțiuni cronice, în special cardiace și respiratorii, să evite deplasările în spațiul liber între orele 09.00-19.00, precum și frecventarea locurilor aglomerate. În cazul expunerii la soare trebuie, obligatoriu, să fie folosite mijloace de protecție (pălării, umbrele, ochelari de soare, îmbrăcăminte subțire, preferabil din țesături naturale și în culori deschise). În același timp se va reduce consumul de cafea și se va evita consumul de băuturi alcoolice.

Canicula și problemele cardiace

Hipertensiune arterială esențială este o afecțiune frecvența în populația adultă. Acești pacienți asociază frecvent și patologie cardiovasculară – cardiopatie ischemică, tulburări de ritm cardiac, insuficientă cardiacă. Canicula duce la consum de energie pentru termoreglare, similar efortului fizic intens, provoacă în plus și deshidratare.

Pentru prevenirea acestora sunt utile măsuri simple:

  • evitarea deplasării în afară locuinței în intervalele orare „calde' (10.00 – 18.00);
  • hidratare cu lichide (apă, ceaiuri de plante) repetată la intervale scurte de timp;
  • menținerea unei temperaturi ambientale în locuința în limita de comfort termic, dar nu cu diferența prea mare față de exterior;
  • în cazul deplasărilor în mediul exterior la orele caniculare, trecerea de la mediul interior la cel exterior și înapoi se face treptat;
  • în deplasările în exterior se poartă îmbrăcăminte ușoară, de în sau bumbac, cu protecția capului pentru prevenirea insolatiei.

Se evita efortul fizic în mediul exterior la temperaturi crescute, se evită mesele abundente, alcoolul și excesul de cofeină sau energizante.

Reguli de nutriție în perioada verii

Trebuie să renunțăm la vechile obiceiuri de alimentație, încărcate caloric, consistente și să alegem în schimb o dietă asortată anotimpului. Bogată în fructe și legume, în combinație cu oleaginoase, leguminoase, lactate mai degresate și carne alba slabă, preferabil pește sau fructe de mare.' explică Luminița Florea, medic specialist diabet, nutriţie şi boli metabolice.

Concret, trebuie să profităm la maximum de:

– proteinele animale ușor digerabile: carne albă (pui/ curcan, pește slab sau gras oceanic), ou, lapte și derivate de lapte (brânzeturi până spre maxim  18-20% grăsime, de vacă sau capră);

– legumele și fructele proaspete, de sezon (care asigură un aport maxim de nutrienți specifici);

– cerealele și semințele (de in, susan, cânepă, floarea soarelui, dovleac, goji);

– oleaginoasele (nuci, alune, fistic, caju, migdale);

– pseudocerealele: mei, quinoa, hrișcă, cuș-cuș;

– leguminoasele: năut, linte, mazăre, fasole boabe.

În același timp trebuie să acordăm mare atenție hidratării, mai ales în zilele caniculare. Vara organismul are nevoie obligatoriu de o cantitate de 2 l de lichide/ zi, preferabil din apă (plată sau minerală, carbogazoasă) și ceaiuri neîndulcite sau slab îndulcite. Aceste lichide trebuie consumate ideal la temperatura camerei, nu foarte reci, pentru a nu produce agresiune termică suplimentară organismului care încercă să se adapteze la temperaturile ridicate din atmosferă.

Canicula și diabetul

Canicula și activitatea fizică moderată spre intensă vă fac să transpirați destul de mult, iar în cazul diabeticilor aceasta poate duce la deshidratare, în consecință la creșterea nivelului glicemiei. Atât persoanele cu diabet de tip 1, cât și persoanele cu diabet de tip 2 resimt căldura mult mai puternic decât persoanele fără diabet.

Cum vă răcoriți

  • beți suficientă apă, chiar dacă nu vă este sete, pentru a vă menține hidratați
  • evitați alcoolul și băuturile cu cofeină (cafea și băuturi energizante)- pot duce la pierderea apei din organism și creșterea glicemiei
  • verificați nivelul glicemiei înainte, în timpul și după efectuarea unei activități fizice. S-ar putea să trebuiască să ajustați doza de insulină – cereți ajutorul doctorului dacă nu știți cum.
  • purtați haine lejere, ușoare, deschise la culoare
  • folosiți cremă de protecție solară și purtați pălărie ori de câte ori ieșiți din casă pe timpul zilei. Arsura solară poate crește nivelul zahărului din sânge.
  • Nu mergeți desculț- protejați-vă picioarele în permanență
  • Dacă vă este foarte cald, încercați să vă răcoriți cu ajutorul aerului condiționat (un simplu ventilator nu este suficient), susțin specialiștii de la centrulantidiabetic.scoalapacientilor.ro.
  • activitatea fizică este, de obicei, asociată cu reducerea nevoii de insulină- însă aceasta crește riscul de hipoglicemie. Când afară este foarte cald, persoanele cu diabet au un risc crescut atât de hipoglicemie, cât și de hiperglicemie.

Ce să mâncăm pe timp de caniculă

„Vara, organismul nostru pierde prin transpirație nu doar apă, ci și minerale importante precum sodiu, potasiu, calciu, magneziu, etc. Pentru a ne asigura că aducem înapoi ceea ce pierdem, alimentația joacă rolul principal și consumul frecvent al unor alimente bogate în sodiu, potasiu, magneziu, calciu, etc, ne vor echilibra balanța hidro-electrolitică a organismului.

Pentru sodiu, lactatele fermentate precum iaurt, sana, kefir ne ajută și prin aportul de apă și calciu, fructele de mare adăugate într-o salată de spanac cu sfeclă roșie, vinete la grătar sau la abur, ardei gras, roșii, etc.”, ne-a declarat Gabriela Nedelea, specialist în nutriție și nutrigenomică.

„Potasiul îl luăm din fasole, fructe cu coajă lemnoasă, mix semințe, banane, cartofi etc. magneziul îl aducem din nuci, migdale, semințe de floarea-soarelui și dovleac, etc. Apă de nucă de cocoș este considerată cea mai bună băutură de rehidratare, dar putem prepară sucuri de legume și fructe în combinație cu mix semințe sau ierburi aromatice și condimente sau pur și simplu apă infuzată cu castravete, fructe, ierburi aromatice precum rozmarinul, mentă, busuiocul, etc.”, ne-a mai declarat specialistul Nutrimetrics.ro.

„Supele și ciorbele de legume sunt o variantă ușor de integrat în meniul zilnic, iar apa cu lămâie ori limonadă cu mentă ne este cel mai ușor de luat oriunde.”, ne sfătuiește nutriționistul.

Biografiile Vedetelor
Fii la curent cu tot ce se întâmplă cu vedetele tale favorite

Află totul despre vedetele din România, dar și despre celebritățile internaționale: biografii, carieră, filmografie, discografie si viață personală.

Revista VIVA!
Revista VIVA!
Newsletter