A murit Louis Schweitzer, președintele Renault, omul care a salvat Dacia și a transformat-o într-un brand global: "Un lider vizionar și curajos"

.

Louis Schweitzer, fostul director general al Renault și arhitectul preluării uzinei Dacia de către grupul francez, a încetat din viață la vârsta de 82 de ani. Moartea sa marchează sfârșitul unei epoci pentru industria auto europeană.

CITEȘTE TOATĂ REVISTA VIVA DE OCTOMBRIE, GRATIS, AICI


Grupul francez Renault a anunțat decesul lui Louis Schweitzer, care a încetat din viață săptămâna trecută, la vârsta de 83 de ani. Schweitzer a fost personalitatea-cheie care a supravegheat privatizarea Renault și achizițiile strategice ale companiilor Nissan, Dacia și Samsung Motors.


A murit Louis Schweitzer, președintele Renault, omul care a salvat Dacia și a transformat-o într-un brand global

Louis Schweitzer, fostul director general al Renault și arhitectul preluării uzinei Dacia de către grupul francez, a încetat din viață la vârsta de 82 de ani. Oficialii Renault, din care face parte și Dacia, au anunțat decesul lui Louis Schweitzer, președinte și director general al grupului între 1992 și 2005.

Citește și: Cum au ajuns Alexandru Ion și Ștefan Floroaica să facă echipă la Asia Express: „Nu a fost niciunul dintre noi greu de convins, chiar dacă nu ne cunoșteam de mult timp’ / EXCLUSIV

„În numele grupului Renault aș dori să aduc un omagiu lui Louis Schweitzer, un lider vizionar și curajos, al cărui angajament și standarde înalte au contribuit la modernizarea și internaționalizarea grupului, prin lansări emblematice precum Twingo și Megane, achiziția Dacia și crearea alianței strategice Renault – Nissan. El a promovat, de asemenea, o viziune umanistă asupra afacerilor, combinând performanța economică cu responsabilitatea socială’, a declarat Jean-Dominique Senard, actual președinte al consiliului de administrație al grupului Renault, conform Le Monde.


Dacia, un pariu câștigător pentru Renault

În 1999, Louis Schweitzer a luat una dintre cele mai îndrăznețe decizii din cariera sa: achiziționarea uzinei Dacia din România. La acea vreme, fabrica din Mioveni era considerată învechită, iar mulți din conducerea Renault erau sceptici în privința investiției. Schweitzer a văzut însă potențialul uriaș al mărcii românești și a mizat pe o strategie de relansare a brandului printr-un model accesibil și fiabil: Logan.

Această decizie s-a dovedit a fi una dintre cele mai inspirate din istoria recentă a industriei auto. Dacia a devenit rapid un pilon esențial în portofoliul Renault, iar modelele produse la Mioveni au fost vândute în milioane de exemplare în întreaga lume.


Un lider vizionar

Louis Schweitzer a fost director general al Renault între 1992 și 2005, perioadă în care a transformat compania dintr-un producător auto tradițional într-un grup internațional cu ambiții globale. Sub conducerea sa, Renault a încheiat alianța cu Nissan și a extins operațiunile în Europa de Est, America Latină și Asia.


Pe lângă cariera sa în industria auto, Schweitzer a fost și un om de stat: a lucrat în administrația publică franceză și a fost consilier al premierului Laurent Fabius în anii 80. A fost decorat cu Legiunea de Onoare și a fost membru în consiliile de administrație ale mai multor companii de prestigiu.


Cine a fost Louis Schweitzer

Născut în 1942 la Geneva, Elveția, Schweitzer provenea dintr-o familie influentă din Alsacia, Franța. Era înrudit cu filosoful și dramaturgul Jean-Paul Sartre și era strănepotul lui Albert Schweitzer, celebrul medic, teolog și muzician laureat al Premiului Nobel pentru Pace în 1952.

Tatăl său a fost membru activ al Rezistenței franceze în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, iar ulterior a ocupat funcția de director al Fondului Monetar Internațional. Louis Schweitzer a urmat o educație de elită, absolvind Institutul de Studii Politice din Paris (Sciences Po) și Școala Națională de Administrație, înainte de a intra în serviciul public.


În 1981, a fost cooptat de guvernul condus de François Mitterrand și a devenit șeful de cabinet al ministrului bugetului Laurent Fabius, pe care l-a însoțit ulterior în diverse funcții guvernamentale, inclusiv cea de prim-ministru. În acea perioadă, Schweitzer a fost implicat în mai multe controverse politice.

În 1986, a părăsit administrația pentru a se alătura Renault, companie aflată încă sub control guvernamental după naționalizarea din 1945. După asasinarea directorului general Georges Besse de către gruparea extremistă Action Direct, Schweitzer a fost promovat ca director financiar.


A urmat o ascensiune rapidă: director general adjunct, apoi CEO al Renault în 1992. În primii ani, a avut parte de provocări serioase, inclusiv eșecul negocierilor de fuziune cu Volvo în 1993 și scăderea profiturilor companiei. După ce planurile cu Volvo au fost abandonate, guvernul francez a aprobat privatizarea Renault în 1994, proces coordonat de Schweitzer, care avea deja experiență în naționalizări din perioada sa guvernamentală.

În 1996, după finalizarea privatizării, Schweitzer l-a recrutat pe Carlos Ghosn de la Michelin, oferindu-i responsabilitatea departamentelor de achiziții, producție, cercetare și dezvoltare, precum și conducerea operațiunilor din America de Sud. Ghosn, supranumit „Le Cost Killer’, a implementat măsuri drastice de restructurare care au readus Renault pe linia de plutire.

La sfârșitul anilor 90, Nissan se afla într-o situație critică: datorii masive, pierderi constante și o gamă de modele considerată învechită. După ce negocierile cu DaimlerChrysler au eșuat, Schweitzer a propus o soluție inovatoare – nu o preluare clasică, ci o alianță care să respecte identitatea fiecărei companii.

Astfel, în martie 1999, Renault a achiziționat 36,7% din acțiunile Nissan și a obținut dreptul de a numi membri în consiliul de administrație. A fost creată o structură comună de coordonare pentru producție, achiziții și dezvoltare. Carlos Ghosn a fost numit COO al Nissan și a demarat rapid un proces de restructurare profundă, închizând fabrici și simplificând gama de produse.

Foto: Profimedia