Povestea Adrianei Mureșan este una de curaj și determinare. La începutul anilor 2000, să se angajeze ca șoferiță de tir la firmele din România, iar de 22 de ani locuiește în Spania, timp în care a demonstrat că, indiferent de prejudecăți și obstacole, visurile pot fi urmărite și realizate.
CITESTE TOATA REVISTA VIVA! DE IULIE, GRATIS, AICI!
Cuprins
- 1 Povestea Adrianei Mureșan, șoferiță de tir în Spania
- 2 „Meseria de șofer îți aduce satisfacții în fiecare zi și aș putea spune că la fiecare oră”
- 3 „Mă temeam să nu nenorocesc o familie întreagă, să îi prind cu camionul și să îi zdrobesc'
- 4 Adriana Mureșan, șocată când un coleg de breaslă a fost asasinat în Franța de hoți
- 5 Stresul cronic are un impact asupra sănătății șoferilor
- 6 Adriana Mureșan a înființat grupul „Voluntari în Europa”
Adriana nu va uita niciodată prima ei zi de muncă pe camion în Spania. Fără experiență anterioară, doar cu cunoștințele acumulate ca șoferiță de autocar, a început să lucreze pe un șantier. Jobul ei – să transporte materiale într-un tunel, pe vârful unui munte, în tura de noapte.
Povestea Adrianei Mureșan, șoferiță de tir în Spania
Acum 25 de ani, când Adriana Mureșan a urcat la volanul unui tir de 40 de tone, societatea românească de atunci nu era pregătită să accepte o femeie la volanul unui tir. „Am emigrat pe fondul discriminării de gen”, își amintește Adriana, care locuiește în Spania de aproape 22 de ani.
În România, nicio firmă nu a vrut să o angajeze. Angajatorii considerau că o femeie nu ar face față unei meserii atât de dificile. Discriminarea de gen era un motiv adiacent pentru plecarea ei. Adevăratul imbold a fost dorința de a le oferi copiilor un viitor mai bun.
„Principalul motiv pentru care am plecat din România a fost deschiderea unui nou drum și crearea unui viitor copiilor noștri,' povestește ea pentru republica.ro. „Fata noastră cea mare, care avea atunci 14 ani, ne-a întrebat într-o zi, pe mine și pe soțul meu: „Și eu, după ce termin facultatea, o să mă angajez vânzătoare la balcon?„
Atunci mi-am dat seama că, deși nu ne puteam plânge de traiul din România, viitorul copiilor noștri era incert. Și am decis să emigrăm în Spania, pe o perioadă scurtă… care s-a prelungit și nu știu dacă se va mai încheia vreodată.'
Adriana nu va uita niciodată prima ei zi de muncă pe camion în Spania. Fără experiență anterioară, doar cu cunoștințele acumulate ca șoferiță de autocar, a început să lucreze pe un șantier. A fost o noapte de plâns și de frică intensă. Îl suna pe soțul ei din oră în oră și căuta încurajare. „Nu asta ți-ai dorit? Dă-i drumul, continuă, că poți!', îi spunea el.
„Meseria de șofer îți aduce satisfacții în fiecare zi și aș putea spune că la fiecare oră”
Timp de 20 de ani, Adriana a străbătut Europa în lung și în lat, la volanul tirului. Această meserie, ca orice alta făcută din pasiune, i-a adus satisfacții nebănuite.
„Meseria de șofer îți aduce satisfacții în fiecare zi și aș putea spune că la fiecare oră. Te ocupi de planificat, cronometrat, îți faci calculele și ai recompensa la fiecare kilometru străbătut. Vezi că ești în grafic sau ajungi mai bine decât ți-ai planificat', spune Adriana Mureșan.
A demonstrat că, indiferent de prejudecăți și obstacole, visurile pot fi urmărite și realizate. „Dacă faci o meserie din plăcere sau pasiune, satisfacțiile sunt imense. Dar dacă nu, ești condamnat la o muncă silnică pe viață', vede ea.
„Mă temeam să nu nenorocesc o familie întreagă, să îi prind cu camionul și să îi zdrobesc'
Cele mai mari provocări pentru Adriana Mureșan au fost în primii ani. „Să stăpânești mastodontul e greu, conștientizezi dintr-odată că sunt 40 de tone, că nu răspunde la comenzi ca mașina mică și cât e de periculos, nu atât pentru tine, cât pentru restul din trafic. De multe ori te copleșește responsabilitatea'.
A avut parte și de furturi de bunuri sau motorină – „nu există să scape de asta vreun șofer de tir, într-un moment sau altul'. Însă responsabilitatea pentru cei din trafic este de departe cea mai grea „povară' pentru un șofer de tir.
„Îmi aduc aminte de prima explozie de roată și de cât m-am simțit de neputincioasă. Eram pe autostradă și calculam ce se întâmplă dacă cumva mă depășește vreo mașină mică în momentul în care eu nu aveam controlul camionului. Mi-a explodat roata din față. Au fost câteva secunde, nu multe, dar au părut o eternitate în care camionul mergea unde voia el.
Nu îmi era frică pentru mine, ci eram terorizată să nu cumva ca o mașină din spate să vină să mă depășească. Deși eram cu avariile puse, în acel moment în care nu puteam să controlez tirul, mă temeam să nu nenorocesc o familie întreagă, să îi prind cu camionul și să îi zdrobesc', povestește Adriana Mureșan pentru republica.ro.
Adriana Mureșan, șocată când un coleg de breaslă a fost asasinat în Franța de hoți
Adriana a povestit despre cea mai tulburătoare întâmplare din cariera ei de șofer de tir, petrecută acum trei ani, când Mihai, un coleg de breaslă, a fost asasinat în Franța de hoți. Deși era conștientă de riscurile furturilor – și ei i-au fost furate bunuri personale sau motorină – moartea lui Mihai i-a deschis ochii asupra pericolului real la care se expun șoferii. În acea noapte fatală, Mihai a surprins hoții în flagrant și a fost înjunghiat mortal.
„Am fost foarte, foarte impresionată. La acel moment, eu aveam trei ani de când nu mă mai simțeam în siguranță în cabină noaptea, nu mai dormeam bine. Deși te asiguri cum poți – îți închizi ușile, le legi cu centuri, iei toate măsurile de precauție, te gândești unde să dormi, nu cobori noaptea din camion – nu am realizat până atunci. Eu o cunoșteam și pe partenera lui de viață, care era atunci cu Mihai în parcare. Ea mi-a povestit tot ce s-a întâmplat, pas cu pas, în acea noapte. Nu reușesc să nu mă gândesc destul de des la ce s-a întâmplat', spune Adriana.
:quality(75)/https://www.viva.ro/wp-content/uploads/2025/08/coperta-feli-3.webp)
Moartea lui Mihai a declanșat o mișcare de solidaritate, care s-a materializat într-o petiție ajunsă la comisia PETI a Parlamentului European. Deși au fost alocate fonduri și votate sancțiuni pentru țările care nu implementează măsurile de securitate în parcările de tiruri, Adriana subliniază că, în practică, nu s-a schimbat nimic. Parcările pentru camioane nu sunt iluminate corespunzător, accesul altor vehicule nu este interzis, iar camerele de supraveghere promise nu au fost montate.
Stresul cronic are un impact asupra sănătății șoferilor
Stresul cronic are un impact asupra sănătății șoferilor: „Foarte mulți șoferi mor de infarct, sunt tot mai mulți tineri, la 30 de ani, care încep să facă infarct. Este pe bază de stres și oboseală cronică acumulată.'
Șoferii obosiți sunt un pericol pe drum, putând adormi la volan și provoca accidente grave, afectând nu doar propria lor siguranță, ci și a celorlalți participanți la trafic.
Adriana face un apel către societate și autoritățile europene să înțeleagă nevoia urgentă de a asigura condiții de odihnă sigure pentru șoferii de tir: „Nu e numai riscul meseriei, e riscul tuturor și toți ar trebui să ne unim să facem ceva, pentru că toți ar trebui să ne apărăm viața, nu doar șoferii.'
Pe baza experienței dobândite în cei 20 de ani, ea estimează că 90% dintre parcările de camioane din Europa nu îndeplinesc standardele de care ar avea nevoie conducătorii de tiruri pentru a se simți în siguranță.
Adriana Mureșan a înființat grupul „Voluntari în Europa”
Înființat în 2019 dintr-o nevoie particulară – ajutor pentru șoferii români de camion care doreau să meargă să voteze la alegerile pentru Parlamentul European – grupul „Voluntari în Europa'. Grupul ASOCIATIEI RoOmenia – VOLUNTARI IN EUROPA. a adunat astăzi peste 147.000 de membri și are deja mai multe divizii dedicate celor mai frecvente situații: dispariții, violența domestică, trafic de persoane, asistență rutieră etc.
În cei șase ani de la înființare, grupul de voluntari coordonați de Adriana Mureșan s-a implicat în sute de cazuri grave, salvând români ținuți în sclavie, în condiții mizere și fără acte, în ferme din Europa, tinere căzute în capcana proxeneților, copii preluați de autorități în mod abuziv din brațele părinților acuzați pe nedrept de rele tratamente, și chiar a ajutat o româncă să evadeze la propriu împreună cu copiii ei dintr-o țară arabă, unde era maltratată de soțul egiptean.
„În 2019, alegerile europarlamentare au fost declanșatorul. Au fost nevoia, necesitatea șoferilor de TIR, o comunitate la vremea respectivă de aproximativ 150.000 de oameni, care lucrau în regim de șase săptămâni afară sau mai mult și care au vrut să meargă la vot. Atunci, eu fiind șofer la rândul meu, știam foarte bine condițiile de trafic și că nu te poți apropia cu un camion de o secție de votare, ca să nu mai vorbim că e obligatoriu să faci pauza săptămânală de 24 sau 48 de ore.
Sunt niște legi care trebuie respectate. Și atunci am încercat să cer ajutorul comunităților de români din toată Europa, prima dată în Spania. N-am sperat eu foarte multe, dar am fost foarte surprinsă de răspunsul oamenilor, de căldura și empatia lor, de cum s-au lansat și m-au copleșit cu oferte de ajutor”, a declarat Adriana Mureșan pentru libertatea.ro.