Cristina Bălan, inginera de origine română care a fost odată considerată vedeta producătorului de mașini Tesla, ale cărei inițiale sunt gravate pe bateriile de la mașinile Model S, a câștigat ultima etapă a unui proces de lungă durată cu fostul angajator, Elon Musk.
CITESTE TOATA REVISTA VIVA! MARTIE, GRATIS, AICI!
Cuprins
Totul a început în 2014, când Cristina Bălan, un membru esențial al echipei Tesla, ale cărei inițiale „CB' erau chiar inscripționate pe bateriile Model S, a semnalat o problemă de siguranță: covorașele din interiorul mașinilor se puteau bloca sub pedale, afectând frânarea.
Cine este Cristina Bălan, românca dată afară abuziv de Elon Musk
Cristina Balan a fost concediată după ce, în 2014, a semnalat o problemă de siguranță cu privire la un defect de proiectare care putea afecta frânarea mașinilor. Cristina Balan a explicat că era îngrijorată că mochetele din interiorul maşinii se rulau sub pedalele unora din modelele Tesla, iar acest lucru era un pericol pentru siguranță.
Ea a spus că managerii i-au respins îngrijorările, au devenit ostili, iar ea și-a pierdut locul de muncă.
De atunci, Cristina Bălan s-a luptat timp de aproape un deceniu în tribunale cu Tesla și Elon Musk. În 2019, a intentat un proces de defăimare după ce compania a acuzat-o public că a folosit resursele firmei pentru un „proiect secret', acuzație pe care ea a negat-o mereu și care echivalează cu deturnarea de fonduri în legislația SUA, scrie Libertatea.
„Vreau să îmi reabilitez numele', declara Cristina Bălan anul trecut pentru BBC News.
Procesul împotriva companiei părea că s-a încheiat când un judecător a confirmat o decizie de arbitraj care i-a respins cazul, însă un complet de judecători de apel din California a anulat această decizie în favoarea ei.
Cristina Bălan a spus că presupune că procesul va reveni practic la punctul de plecare și că pot fi demarate noi proceduri. „Sperăm să începem un nou proces și să avem șansa să îl înfruntăm pe Elon Musk în fața unui juriu și a unui judecător,' a spus ea.
Cristina Bălan a luptat 10 ani cu Elon Musk, dar și cu cancerul de sân
Într-un interviu acordat anul trecut pentru BBC News, ea a spus că este hotărâtă să își dovedească nevinovăția pentru binele fiului său. Românca se află în remisie în urma unui cancer la sân în stadiul 3B, ceea ce a adăugat o miză personală luptei sale juridice: „Mi-aș dori ca Elon Musk să aibă decența de a-și cere scuze.'
Cristina Bălan spunea anul trecut că cea mai mare îngrijorare a sa este că ar putea să nu trăiască pentru a-și vedea ultima zi în instanță.
„Vreau să îmi curăț numele. Mi-aș dori ca Elon Musk să aibă decența să își ceară scuze', a spus ea.
:contrast(8):quality(75)/https://www.viva.ro/wp-content/uploads/2025/04/001-cover-231.jpg)
Cine este Cristina Bălan
Cristina Balan s+a născut în România şi a absolvit cursurile Universităţii Transilvania din Braşov în 2002, potrivit zf.ro.
Înainte să lucreze la Tesla, Cristina Bălan a lucrat la Boeing și la alte două companii importante. La Tesla a lucrat între 2010 și 2014, ca inginer de proiectare, iar din 2015 şi-a fondat propria companie de proiectare.
La Tesla, ea a lucrat la proiectarea elementelor de interior şi module pentru baterii, pentru mai multe modele de automobile, cum ar fi interiorul portierelor de la Porsche Cayenne, modului bateriilor de pe Mercedes-Benz B-Class şi cel de pe Toyota Rav4 EV, dar şi la consola centrală a modelului Audi R8.