Corina Vintan - "Suntem o tara misogina"

Publicat pe

Care a fost cea mai mare provocare a ta ca om de PR pana acum?
Fiecare pas in cariera mea a reprezentat o provocare. De la momentele „Evenimentul zilei', cand ziarul facea mari dezvaluiri de coruptie, la momentul „diplomatie' cu integrarea Romaniei in UE, criza jurnalistilor rapiti in Irak, repatrierea romanilor din Liban in timpul razboiului, la summit-ul NATO cu organizarea conferintei de deschidere alaturi de GMF, acum la marea provocare pe care o reprezinta proiectul exploatarii aurului in Muntii Apuseni. Comunicarea in relatiile internationale este extrem de sofisticata si presupune un background serios. In al doilea rand, responsabilitatea pentru o tara este mult mai grea de cat pentru un produs care trebuie vandut. In al treilea rand, este vorba despre rigorile mediului in care se lucreaza cu oameni de mare calibru intelectual si cultural, atat in Romania cat si in afara Romaniei. In plus, apare si provocarea mediului politic in Romania.

Te-ai surprins folosindu-te in viata privata de tehnicile persuasive, retorice invatate in PR, pentru a influenta pe cineva?
Probabil ca o fac inconstient. Uneori ma surprind incercand sa-i vand idei iubitului meu care este un foarte fin psiholog, dar care imi raspunde dezarmant: „You are a spin doctor!!!'

Ai timp de viata personala in ritmul in care lucrezi?
Dar viata personala include munca mea!!! Daca ma intrebati de viata mea privata, Da, imi fac timp. Timpul nu exista, timpul ti-l faci. Am mai avut un esec marital si mi-am promis ca daca mi se mai intampla minunea sa cunosc un barbat adevarat, voi face o mare investitie in aceasta relatie. In plus, am decis sa abordez totul mult mai emotional, si aici ma refer si la viata profesionala. Emotiile pe mine ma conduc mult mai bine in viata. Ma fac sa imi pun mereu intrebarile fundamentale: cine sunt si ce vreau ?

Comunicarea de criza este o problema spinoasa in activitatea de PR. Cum gestionezi o criza de comunicare cu o persoana apropiata?
Regula de baza in orice criza este anticiparea'. Incerc sa nu ajung acolo. Oricum, orice criza lasa urme, iar daca s-a produs e mai greu sa repari decat sa previi.

Ai refuzat sa faci PR pentru un produs, persoana sau cauza in care nu ai crezut?
Normal. Si nu o singura data. Etica si profesionalismul se aplica si produselor si actiunilor pe care le promovam. Un exemplu este demisia mea din MAE si refuzul de a lucra alaturi de un ministru care nu impartasea cu mine aceleasi standarde profesionale si de integritate.

Oana Popiag, Foto: arhiva Viva!
 

Ce calitati ale tale te-au ajutat sa practici activitati de comunicare si ce abilitati a trebuit sa-ti dezvolti?
Capacitatea de a relationa cu oamenii. Sunt o persoana empatica, stiu sa ascult, stiu si sa vorbesc, dar am invatat ca e mai bine sa asculti intai. In plus, sunt persuasiva, stiu sa vand idei. Daca nu cred cu adevarat in ceva nu pot nici sa vand. Fac aceasta meserie cu constiinta, respectandu-mi integritatea. A trebuit sa invat tot timpul in aceasta meserie, este o meserie a intelegerii mediului, ceea ce presupune un efort permanent de adecvare.

Ce parere ai despre ideea preconceputa (inca prezenta in mintea unora) cum ca PR-ul inseamna doar femei frumoase cu fuste scurte care stiu sa zambeasca? Te-ai izbit de asemenea idei preconcepute?
Da, suntem o tara misogina. Aici femeile care au o valoare profesionala sau materiala sunt automat asociate unui barbat puternic. E la fel si in business si in politica, chiar si in cultura. E trist. In ceea ce priveste PR-ul, fiind o meserie noua in Romania, desigur e reprezentata de oameni tineri, charismatici, inteligenti. Nu as reduce aceasta meserie doar la un ambalaj frumos. E din nou, o convingere limitativa. Daca mergi in tarile cu mare traditie in domeniu, poti vedea oameni de 60-70 de ani care fac de o viata acest lucru si il fac bine. Sper ca nu facem acest interviu pentru ca ma considerati frumoasa.

Cum trebuie sa se imbrace o femeie care lucreaza in acest domeniu?

Acesta este probabil domeniul in care putem face clar diferenta intre papusi in PR si profesionisti. Sunt femei care pun un mare accent pe vestimentatie, mizind foarte mult pe prima impresie. Eu sunt adepta unei vestimentatii « understated ». E bine sa fii decent. Pe mine ma fac sa ma simt bine hainele de calitate, dar care arata comun si nu creeaza complexe. In plus, cred ca in perioada diplomatiei, am cunoscut femei de mare valoare profesionala, femei publice, politicieni, diplomati, parlamentari, ministri si am admirat ca niciuna nu incerca sa se exprime prin toalete complicate si neadecvate. Eu cred ca fiecare femeie trebuie inainte de toate sa isi identifice stilul vestimentar propriu, care i se potriveste si care o reprezinta. Apoi, acest stil, evident, trebuie adecvat momentului si situatiei.

Ai anumite secrete' care te ajuta sa te simti mai increzatoare, mai norocoasa la intalnirile de afaceri?
Da, secretul meu este ca imi fac temele. In plus imi place sa proiectez imaginea unui om optimist, confident si care crede cu tarie in ceea ce spune. Ma ajuta si experienta si poate si faptul ca lucrez pentru clientii mei cu buna credinta, din convingere, cu o plata pe care sa o consider meritata si nu furata.

Faptul ca PR-ul presupune imagine implica din partea omului de PR un anumit stil? (masina scumpa, ceasuri pretioase, haine de designer etc)
Nu cred in acest lucru. Chiar si atunci cand lucrezi pentru piata de lux nu cred ca omul de PR trebuie sa fie obligatoriu o reprezentare a produsului pentru care lucreaza. Cred insa ca exista o imagine a omului de PR, dar aceasta nu trebuie sa fie o imagine de vedeta. Vedetismul in aceasta meserie e pagubos si scade credibilitatea. Sigur, sunt oameni de PR persoane publice, dar consider ca pozitionarea unui om de PR trebuie sa ramana in zona sa de actiune si nu in zona facila. Nici unui client pentru care fac lobby la nivel guvernamental nu i-ar place sa ma vada la rubrica bine/prost imbracata cred…

 

Ca sa citesti CV-ul Corinei ai avea nevoie de circa doua ore. A debutat in advertising la Saatchi & Saatchi, a fost apoi Director Executiv la Evenimentul Zilei, a fost Director de Comunicare si purtator de cuvant la MAE in vremea ministeriatului lui Mihai Razvan Ungureanu.

Corina VintanA lucrat ca Manager de Proiect pentru summitul NATO alaturi de German Marshall Fund, iar acum este Managing Partner in propria companie de PR, Links Associates. Mai mult, este responsabila pentru Asociatia Internationala pentru Promovarea Femeii Europene, care organizeaza „Premiul Femeia Europeana. Este empatica, stie sa asculte si stie sa vanda idei. Nu crede cu adevarat in ceva ce nu poate sa vanda. Ca exemplu sugestiv, Corina a demisionat din MAE, refuzand sa lucreze alaturi de un ministru (n.r. – Adrian Cioroianu) care nu impartasea aceleasi standarde profesionale si de integritate.

Cum ai inceput sa realizezi activitati de PR si care a fost traseul profesional parcurs?
Am inceput in advertising la Saatchi&Saatchi unde am lucrat 8 ani din care 6 in PR. Dupa aceasta prea lunga perioada petrecuta in agentie mi-am dat seama ca un om de PR trebuie sa cunoasca o insitutie media din interior asa ca am trecut baricada in presa, la Evenimentul Zilei. Dupa Evenimentul Zilei mi s-a propus sa fiu directorul de comunicare la Ministerului Afacerilor Externe si purtator de cuvant, dupa care am inceput pe cont propriu, in compania mea Links in care primul client a fost Summit-ul NATO prin German Marshall Fund.

Ai practicat mai multe tipuri de PR, de la cel corporatist pana la cel institutional. Care tip de PR crezi ca ti se potriveste cel mai bine?
Eu tratez fiecare proiect ca pe o oportunitate de a genera perceptii noi, idei noi, proiecte importante, oameni de valoare. Obligatia pe care mi-o impun este ca in orice actiune in care ma implic sa obtin performanta, sa fac o diferenta. E de la sine inteles ca intr-un fel promovezi o actiune de diplomatie publica sau de brand de tara, si alt fel un produs de larg consum sau de lux. Dar modelul de baza este acelasi: trebuie sa ai obiective, sa dezvolti o strategie, sa planifici fiecare pas, sa implementezi astfel incat sa obtii maximul de efect, sa ai o clara cunoastere a publicului caruia te adresezi. Ce imi place mai mult este PR-ul relatiilor internationale, insa acum vreau sa ma concentrez pe zona strategica de comunicare si nu pe implementare, deci preiau proiecte care cer aceasta expertiza.

Se spune ca Relatiile Publice se fac mai degraba dupa ureche decat dupa manuale. Ce calitati trebuie sa aiba un om pentru a face aceasta meserie? Crezi ca oricine poate invata sa faca PR?
In principiu „da”. Oricine poate face orice. Filozofic vorbind chiar cred ca orice om poate realiza orice. A crede ca sunt meserii destinate doar anumitor oameni este o convingere limitativa si ma feresc de astfel de judecati. Singura diferenta este ca unii ajung sa faca cu adevarat performanta, iar altii o fac doar la nivel de medie, onorabil totusi, fiind fericiti ca au o eticheta care ii satisface.

 

Biografiile Vedetelor
Fii la curent cu tot ce se întâmplă cu vedetele tale favorite

Află totul despre vedetele din România, dar și despre celebritățile internaționale: biografii, carieră, filmografie, discografie si viață personală.

Revista VIVA!
Revista VIVA!
Newsletter