Macy’s – simbolul american al succesului. Povestea unui magazin devenit hot spot

Publicat pe de Alina Dan

De 160 de ani face parte din viețile americanilor și este primul care dă startul sărbătorilor de iarnă. Poate tocmai de aceea Macys nu este doar un simplu magazin, ci un simbol național și unul dintre cele mai iconice locuri din lume.

Sună oarecum ciudat să folosești cuvântul „istoric atunci când te referi la Macys, însă celebrul lanț de magazine își merită numele din plin. Steaua roșie în cinci colțuri care se află pe frontispiciul său este probabil una dintre cele mai cunoscute sigle de brand și a devenit în timp sinonimă cu succesul în afaceri, dar și, paradoxal, cu ideea de familie, pentru că Macys a știut întotdeauna să-și fidelizeze clienții, ca să nu mai spunem că a făcut din Moș Crăciun un… PR propriu. Când spui Macys, e imposibil să nu te duci cu gândul la sărbători și, invariabil, la filmul „Miracolul de pe strada 34, una dintre cele mai sensibile și impresionante povești de Crăciun.

WINDOW SHOPPING

În 1858, Rowland Hussey Macy deschidea un magazin de articole de mercerie  – R.H. Macy & Co. – la intersecția 14th Street cu 6th Avenue, câștigul din prima zi ridicându-se la „fabuloasa sumă de 11,06 dolari! Până în 1877, Macy și-a extins brandul, ocupând 11 clădiri adiacente și vânzând diferite categorii de mărfuri – care au devenit fundația magazinului universal din zilele noastre.

Emblema originală a magazinului fusese un cocoș, însă Macy l-a schimbat cu pentagrama roșie, inspirat fiind de tatuajul de pe brațul său, o amintire de când mergea la vânătoare de balene – un indiciu vizual către steaua care îl călăuzea când era pe mare. Și care l-a călăuzit la fel de bine și în afaceri, pentru că magazinul Macys a fost primul din New York care a posedat licență de băuturi alcoolice și primul care a avut un Moș Crăciun în interior pe post de atracție.

De altfel, în 1864, magazinul a instalat primele vitrine iluminate, pentru a atrage atenția trecătorilor, dând astfel naștere noțiunii de „window shopping. Moștenirea Macy a continuat sub conducerea familiei Strauss, care în 1888 a devenit partener în afacere. În 1902, magazinul s-a mutat în Herald Square, la intersecția dintre Sixth Avenue, 34th Street și Broadway. Avea 33 de lifturi și 4 scări rulante din lemn – primele folosite vreodată într-un magazin american. Aceste scări originale, plus alte 39, încă pot fi văzute azi în magazinul din Herald Square. În 1924, angajații Macys au inaugurat Macys Thanksgiving Day Parade (numită inițial „Macys Christmas Parade), care acum a devenit semnătura retailerului american și cea care dă startul sărbătorilor de iarnă.

Cel mai mare magazin din lume

De la modestul început cu 11 dolari pe zi, s-a ajuns, 160 de ani mai târziu, la recorduri greu de contabilizat dacă nu ești familiarizat cu miliardele. Acum, Macys are 850 de magazine și 130.000 de angajați, doar în 2017 înregistrând un profit net de 24 de miliarde de dolari… De departe cel mai faimos dintre toate este însă magazinul situat în Herald Square, Manhattan, acela fiind și cel mai frecventat de turiști, dar și de celebrități din lumea întreagă. Încercați să vă imaginați ce înseamnă 10 etaje răspândite pe o suprafață utilă de 200.000 de metri pătrați și cât v-ar lua doar să treceți în revistă un magazin care ocupă o stradă întreagă, de altfel, cel mai mare magazin din lume la ora actuală. Și cum cele 10 etaje nu includ subsolul și parterul, cu totul sunt 12, așa că, dacă îl vizitezi pentru prima oară, s-ar putea să nu găsești prea ușor ce cauți și să capitulezi deja la prima cafenea ieșită în cale… Asta în pofida faptului că ofertele de Crăciun sunt irezistibile.

Parada celebrităților

Chiar dacă nu l-au inventat ei pe Moș Crăciun, cu siguranță cei de la Macys l-au făcut mult mai celebru, așa cum au făcut, de altfel, și cu Thanksgiving, care este sinonimă acum cu brandul. Nu există Sărbătoare a Recunoștinței fără parada Macys, cea care dă startul sărbătorilor de iarnă în America. Încă de la începuturi, în 1924, și de la debutul televizat din 1952, evenimentul de trei ore a devenit tradiția favorită a americanilor. Așadar, în fiecare an, în ultima zi de joi a lunii noiembrie, toată suflarea Americii, cu mic, cu mare, dă pe postul de televiziune NBC, la ora 9 dimineața, pentru a urmări parada și uriașele baloane cu heliu reprezentându-i pe Charlie Brown, Hello Kitty, Snoopy și Sponge Bob Squarepants cum plutesc pe străzile din New York, degajând un aer sărbătoresc.

În 2018, show-ul a avut mai bine de 3 milioane de spectatori și peste 50 de milioane la nivel național, mai mult de 3.000 de membri ai formațiilor, 1.200 de majorete și dansatori și 23 de clovni. Parada a mers din Central Park West până în Herald Square, chiar în fața renumitului magazin Macys. Printre cei care au cântat anul acesta la faimoasa paradă s-au numărat John Legend, Rita Ora, Kelly Clarkson și Leona Lewis, iar în anii trecuți – Hillary Duff, Miley Cyrus, Daniel Radcliffe, Mary J. Blige, Dolly Parton, Meghan Traynor și Kiss.

Chiar dacă în 1994, când s-a făcut re-make-ul după „Miracolul din Strada 34, din 1947, conducerea Macys a declinat orice implicare (deh, politically correctness-ul!), iar magazinul din film s-a numit Coles, un nume virtual, este aproape imposibil să elimini din mentalul colectiv faptul că adevăratul Moș există și, cândva, le asculta dorințele copiilor în magazinul Macys.

Articole interesante si exclusivitati, in numarul de ianuarie al revistei VIVA!, disponibil la toate punctele de difuzare a presei