Legende VIVA! Alfred Hitchcock, un geniu plin de defecte

Publicat pe

În lumea întreagă, Alfred Hitchcock e celebru pentru filmele sale pline de suspans, crime sau violuri. Colegii de breaslă îl ştiau şi pentru fanteziile sexuale bolnăvicioase, obsesiile pentru blonde sau glumele aproape sadice pe care le făcea. Iar pentru criticii de film e unul dintre cei mai buni regizori din toate timpurile care nu a primit niciun Oscar.

 

BIRDS

 

Când spui Alfred Hitchcock, cel mai probabil îţi vine în minte stolul interminabil de păsări care atacă nemilos blonda su­perbă fără apărare („Birds'), frumoa­sa din tren care flirtează naiv cu cel care o va omorî fără milă („Strangers on a Train') sau străina ucisă cu sânge rece în timp ce făcea duş („Psycho'). Misogin, macabru, plin de fobii dintre cele mai absurde (ovofobia, de pildă), sadic, mizantrop, egoist, răzbunător şi răutăcios ca un copil care n-a primit jucăria dorită, Alfred Hitchcock a avut o viaţă… de film.

 afise Hich

„Arestat' la 5 ani

S-a născut în Anglia într-o familie săracă, de la care a primit o educaţie catolică strictă. Dincolo de regulile se­vere ale casei, Hitchcock a devenit o fire introvertită şi din cauza unui fizic nefericit, cu tendinţă spre obezitate, care l-a făcut să aleagă izolarea pentru a nu ajunge ţinta glumelor celor din jur.

Alfred Hitchcock, 1930s

Cu părinţii nu s-a înţeles niciodată gro­zav – dar nici n-ar fi putut. Mama sa avea o fire tiranică şi îl obliga în fieca-re seară să stea la picioarele ei în pat şi să-i raporteze în detaliu tot ceea ce făcuse peste zi. De altfel, apropiaţii re­gizorului au suspectat mereu că ucide­rea sau violarea protagonistelor sale era, de fapt, felul prin care se răzbuna pe mama lui.

în plus, o pedeapsă neinspirată a tatălui i-a schimbat pentru totdeauna comportamentul în ceea ce priveşte relaţia cu autorităţile: acesta a aranjat ca fiul lui de numai 5 ani să fie închis câteva minute într-o celulă din secţia locală de poliţie pentru „obrăznicie'. De atunci, Hitchcock a căpătat o frică teribilă de „uniforme', iar la maturitate a refuzat să conducă maşina de teama amenzilor.

 

 

Un englez la Hollywood

Şi-a început cariera în departamentul de creaţie al studiourilor Lasky din Londra, apoi a ţinut locul unui regizor care s-a îmbolnăvit şi în cele din urmă a ajuns să regizeze singur un film, „Always Tell Your Wife' (1923).

Făcuse deja câteva filme mute când a decis să dea Anglia pentru America. Aici însă a fost refuzat de mai toate studiourile celebre, care nu credeau că Hitchcock ar fi putut face un film de Hollywood, dar a primit în cele din urmă un contract pe şapte ani de la producătorul David O. Selznick.

 

Alfred Hitchcock, British film director, 1949.

Primul proiect made in USA al lui Hitchcock ar fi trebuit să fie despre Titanic. Cum însă nu s-a găsit un vapor „care să se scufunde', ideea a fost abandonată. Iar primul film „ameri­can' al englezului a fost „Rebecca' (1940), ecranizare după romanul lui Daphne du Maurier.

Ciudatul soţ Hitchcock

 

La începutul anilor 20, Hitchcock a cunoscut-o pe scenarista Alma Reville, o roşcată atipică cu alură masculină, cu care s-a şi căsătorit în 1926.

 

Alfred Hitchcock

 

Mariajul lor a fost aproape de neînţeles dat fiind că nu obişnuiau să aibă relaţii intime, Alfred mărturisind prietenilor că este impotent. Singura dată când s-a întâmplat – experienţă de­scrisă de regizor drept „un mecanism neplăcut' – Alma a rămas însărcinată şi în 1928 a născut-o pe fiica lor, Patri­cia.In afară de asta, ciudat a fost şi faptul că Alma a renunţat la cariera ei ca să-l aju­te pe Alfred să scrie şi să-şi editeze fil­mele. Dar nu doar atât. în viaţa privată, Hitchcock era complet dependent de ea, nu se descurca fără îndrumările ei şi prefera ca serile să le petreacă împre­ună, acasă. După ce într-o după-amiază Alma s-a întors de la o prietenă de-a ei, actriţă, o oră mai târziu decât trebuia, Hitchcock s-a enervat atât de tare încât s-a asigurat că amica ghinionistă nu va mai fi distribuită în niciun film.

 

Citeşte continuarea în pagina următoare

Regizorul sadic obsedat de blonde

Cu timpul a ajuns să producă şi să regi­zeze propriile filme, devenind astfel pe la sfârşitul anilor 40 o personalitate in­fluentă, cu o notorietate enormă. „Sunt plin de temeri şi fac tot posibilul să evit problemele şi dificultăţile de orice fel. Vreau ca totul în jurul meu să fie limpe­de şi calm.'

Dorinţa lui de a fi regizorul suprem s-a extins şi dincolo de platourile de filma­re. în primul rând, ajunsese celebru la un moment dat printre colegii de breaslă pentru glumele sadice pe care obişnuia să le facă.

DIAL M FOR MURDER

Grace Kelly si Alfred Hitchcock

De exemplu, în prima zi de filmări la „The 39 Steps', i-a legat pe Madeleine Carroll şi Robert Donat cu o pereche de cătuşe, a pretins că a pierdut cheile şi i-a lăsat aşa, umiliţi şi stânjeniţi, timp de mai multe ore. Altă dată, în timp ce lucra la „Strangers on a Train', a „ui­tat-o chiar pe fiica sa, Patricia, sus­pendată de o roată imensă într-un parc de distracţii, iar pe actorul Montgo­mery Clift, alcoolic cunoscut, l-a obli­gat să bea lichior până când acesta a leşinat. In plus, avea o obsesie bolnăvicioasă pentru blonde. Acestea erau pentru el victimele perfecte, singurele femei potrivite să fie protagoniste în filmele sale, candidatele ideale la cri­me, violuri, sinucideri.

1940 - Rebecca - Moviestills

Prima blondă care i-a căzut „în plasă' a fost Joan Fontaine, interpreta naivei doamne de Winter din „Rebecca'. „îmi spunea întruna că niciunul dintre colegii mei nu mă consideră o actriţă bună în afară de el', mărturisea Joan la un moment dat. Apoi a izolat-o încă şi mai mult de ceilalţi, pretinzând că lui Laurence Olivier nu-i plăcea de ea şi că doar datorită lui însuşi nu este înlocuită cu altă actriţă.

Apoi a fost frumoasa Ingrid Bergman, cea care l-a plăcut, se pare, cu adevărat. Ea a încercat să-i trezească apetitul se­xual (considerând că e un om bun căruia i-a lipsit mereu afecţiunea), însă nu a reuşit decât să-i sporească frustrările, dat fiind că regizorul chiar era incapabil fizic de raporturi intime.

 

Deşi pentru Alfred Hitchcock Grace Kelly a fost blonda perfectă (au lucrat împreună la „Dial M For Murder'), re­gizorul a fost departe de a o idealiza. Ba chiar a spus despre ea că se culca cu toată lumea de la filmări, fără excepţie. Apoi au urmat Kim Novak („Vertigo') şi Janet Leigh („Psycho'), însă femeia care l-a obsedat cel mai mult a fost Tippi Hedren, mama lui Melanie Griffith.

Tippi era model şi apărea adesea în diverse campanii publicitare, aşa că Hitchcock avea ocazia să o vadă des­tul de des. Sedus de frumuseţea ei, re­gizorul i-a oferit un contract exclusiv de 500 de dolari pe săptămână, con­form căruia maestrul suspansului şi al controlului absolut era cel care îi ale­gea hainele, machiajul, bijuteriile, coa­fura, mâncarea, îi stabilea întâlnirile şi, în general, modul de viaţă.

The Birds Moviestills

Tippi Hedren in Birds

La un moment dat, Hitchcock a aflat că regizorul francez François Truffaut ar vrea-o pe Tippi într-un film şi i-a transmis acestuia un refuz categoric fără să-i vorbească măcar lui Tippi de-spre asta. Tot aşa s-a întâmplat şi când ea a fost nominalizată la Photoplay Awards pentru Cea mai bună tânără speranţă a anului şi i-a cerut să o lase să meargă la New York la decernarea premiilor. înnebunit de ideea de a nu o vedea fie şi 48 de ore, regizorul a sunat organizatorii şi le-a transmis că Tippi nu va onora invitaţia.

Cu o îndârjire cu care el nu era obişnuit, Tippi îi refuza sistematic avansuri­le, ceea ce l-a înfuriat peste măsură şi i-a promis că-i va face viaţa un iad atât pe set, cât şi în afară. La vremea respectivă nu exista noţiunea de hărţuire sexuală, aşa că nimeni nu-şi închipuia măcar să-l reclame undeva. Aşa că Hedren a trebuit să-l înfrunte singură pe regizorul dezlănţuit şi într-o zi, în faţa tuturor, l-a numit „porc gras'. înmărmurit, Hitchcock a mărturisit apoi că „ea a îndrăznit ceea ce nimeni nu ar fi trebuit: să facă referire la greutatea mea.'

 

Mizantropul absolut

Pe la sfârşitul anilor 70, Alfred Hitchcock ajunsese foarte retras, evitând pe cât posibil orice întâlniri, refuza să mănânce sau să se dea jos din pat. A murit în somn din cauza unei insuficienţe renale în 1980, la trei luni după ce împlinise 81 de ani.

 

 

CLAUDIA COJOCEA

Foto HEPTA, NORTHFOTO

Biografiile Vedetelor
Fii la curent cu tot ce se întâmplă cu vedetele tale favorite

Află totul despre vedetele din România, dar și despre celebritățile internaționale: biografii, carieră, filmografie, discografie si viață personală.

Revista VIVA!
Revista VIVA!
Newsletter