Cum ai grijă de sănătatea sânilor

Publicat pe

Când vine vorba de sâni, contează atât mărimea cupei pentru a alege sutienul perfect, cât și ce faci pentru a avea grijă de sănătatea lor. În România aproximativ 80% dintre cazurile de cancer la sân sunt diagnosticate în stadiu avansat. Din fericire, progresul științific și screeningul periodic au îmbunătățit semnificativ rata de supraviețuire la femeile de peste 50 de ani. 

Cum momentan nu există un antidot pentru cancerul de sân ceea ce ne rămâne de făcut este să luăm măsuri pentru a reduce riscul de apariție a bolii și în cazurile în care este crescut să îl detectăm în fazele timpurii. Mai jos sunt câteva recomandări prin care poți avea grijă de sănătatea sânilor. 

Mergi periodic la consult medical

Instituțiile medicale de prestigiu recomandă ca femeile să realizeze o mamografie în fiecare an, după vârsta de 40 de ani. Persoanele care au și un risc mai mare de cancer (au peste 50 de ani, au mai avut cancer, au rude apropiate care au cancer de sân) sunt sfătuite să contacteze medicul pentru investigații suplimentare. 

O ecografie san este nedureroasă și poate ajuta la detectarea cancerului de sân în stadii timpurii. Societatea Americană a Cancerului recomandă ca femeile cu vârsta cuprinsă între 45 și 49 de ani să realizeze o mamografie anual. Persoanele care au risc scăzut de cancer de sân pot, doar la recomandarea medicului, să realizeze o ecografie o dată la doi ani. 

Practică autoexaminarea sânilor

Ridică brațul. Urmează linia sânului de la subraț până în zona sfârcului, apăsând ușor cu cele trei degete din mijloc. Examinează sânii cu degetele o dată pe lună și fii atentă la fermitate, dacă apar umflături, noduli sau alte anomalii. Încearcă să păstrezi această rutină în aceeași perioadă a ciclului menstrual, preferabil în afara menstruației, deoarece în acest interval sânii suferă câteva schimbări perfect normale. 

De asemenea, uită-te la sâni în oglindă. S-a schimbat conturul sau culoarea? Sfârcurile au o altă nuanță, apar umflături? Ține mâinile în șolduri și încordează mușchii; uită-te cu atenție la sâni pentru eventuale anomalii, mai ales la unul dintre sâni. Dacă observi roșeală, uscăciune neobișnuită sau alte lucruri anormale este indicat să mergi la medic. 

Întinsă pe pat, pielea sânilor se întinde uniform pe pereții pieptului. Pune o pernă sub umărul drept și mâna dreaptă sub cap. Folosește degetele de la mâna stângă și palpează cu degetele sânul drept până în zona subrațului. Repetă pentru celălalt sân. 

Menține o greutate sănătoasă

Există o legătură între obezitate și cancerul de sân, deși nu se știe exact cum acționează excesul ponderal. Ceea ce este clar este că menținerea unei greutăți sănătoase ajută la reducerea riscului de îmbolnăvire. Producția crescută de estrogen în cazul femeilor obeze aflate la menopauză reprezintă un factor major. 

Mai mult, în cazul femeilor obeze, cu un indice de masă corporală mai mare de 30, cancerul de sân este detectat în stadii avansate. De asemenea, cancerul de sân are un risc mai mare de revenire în cazul femeilor obeze. 

Practică activități fizice regulat

Femeile active fizic au un risc cu 25% mai mic de a dezvolta cancer de sân prin comparație cu femeile sedentare. Sportul stimulează funcțiile sistemului imunitar, previne obezitatea și reduce nivelul de estrogen. 

În plus, activitatea fizică îmbunătățește sănătatea osoasă, un aspect esențial pentru bolnavii de cancer de sân care urmează chimioterapie. 

Începe cu 30 de minute pe zi timp de cinci zile. Pentru început, poți alege mersul, plimbările cu bicicleta sau grădinăritul. În timp poți trece la alergat, înot, ridicat de greutăți și altele. 

Optează pentru o dietă echilibrată

Consumă zilnic cel puțin cinci porții de fructe și legume. Introdu în alimentație cerealele integrale, varza, broccoli, pepenele verde. La acestea, adaugă acizi grași Omega 3 prezenți în pește, nuci, semințe de dovleac și soia. Evită consumul de alimente care conțin carbohidrați rafinați și zahăr, precum și produsele cu grăsimi saturate și trans (fast-food, cartofi prăjiți, alimente prăjite în ulei etc). 

Menține sânii curați

Așa cum te speli pe față și pe dinți, este important să cureți și sânii. Atunci când faci duș curăță zona dintre sâni și cea de sub piept unde se acumulează bacterii și transpirație.

Dacă transpiri excesiv și pielea din zona sânilor se irită ușor, poți pune în sutien pudră de talc sau deodorant. 

Folosește cremă de protecție solară

Expunerea fără protecție la soare crește riscul de apariție a pistruilor și ridurilor timpurii. De aceea, este important ca atunci când mergi la plajă să aplici o cremă cu factor de protecție solară de cel puțin 20. 

Dacă știi că te arzi ușor în această zonă, poți folosi o cremă hidratantă cu factor UV. 

Fii atentă atunci când alegi sutienul

Dacă sânii nu sunt susținuți eficient, țesutul conjunctiv se va întinde, iar pieptul va avea aspect lăsat. Acest lucru este esențial mai ales pentru femeile cu sânii mari. Se recomandă alegerea unui sutien comod, deci nu trebuie să te strângă, însă care să mențină sânii la locul lor. 

De asemenea, este important de știut că mărimea cupei se poate schimba de la un an la altul. Astfel, este bine să te măsori dacă ai născut recent, ai trecut prin perioade stresante sau ești la menopauză. 

Unii doctori recomandă inclusiv purtarea de sutiene noaptea. Acest lucru este valabil în special pentru persoanele cu bustul generos. Doctorii spun că dacă dormi pe o parte sânii lăsați pot deranja somnul. Dacă te decizi să porți un sutien pe timp de noapte, este indicat să optezi pentru unul confortabil, eventual un model sport. 

Sănătatea sânilor ține într-o oarecare măsură și de stilul tău de viață. Așadar, nu uita să mergi periodic la medic pentru un consult de rutină și o ecografie la sân, să adopți o dietă sănătoasă și un program regulat de activitate fizică și să ai grijă de sâni prin autoexaminare, curățarea cu grijă și alegerea unui sutien adaptat nevoilor tale. 

Sursa foto: Shutterstock

(P) Material publicitar realizat împreună cu Nativia

Biografiile Vedetelor
Fii la curent cu tot ce se întâmplă cu vedetele tale favorite

Află totul despre vedetele din România, dar și despre celebritățile internaționale: biografii, carieră, filmografie, discografie si viață personală.

Revista VIVA!
Revista VIVA!
Newsletter