Senatul a adoptat tacit, marţi, în plen, o propunere legislativă de completare a OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice prin care se introduce "Regula fermoarului", ce permite, în cazul îngustării drumului, încadrarea alternativă pe banda adiacentă a vehiculelor de pe banda afectată.
CITESTE TOATA REVISTA VIVA! DE MAI, GRATIS, AICI!
Cuprins
Nota de adoptare tacită a propunerii legislative, pentru care termenul de dezbatere şi vot s-a împlinit pe 19 iunie, a fost prezentată de preşedintele Senatului, Mircea Abrudean, care a condus şedinţa de marţi a plenului, scrie Agerpres.
:quality(75)/https://www.viva.ro/wp-content/uploads/2025/06/index-14.webp)
Ce este „Regula fermoarului”, care va fi inclusă în Codul Rutier
Mai mulți parlamentari de la USR au propus includerea „Regulii fermoarului' în Codul rutier. „Gestionarea eficientă a fluxului de trafic este esențială pentru prevenirea accidentelor și reducerea timpului de călătorie', arată inițiatorii proiectului.
Potrivit inițiatorilor, „Regula fermoarului” este aplicată deja în Germania, Austria, Elveția, Olanda și Slovacia. Respectarea acestei proceduri ar urma să contribuie la fluidizarea traficului.
Inițiativa legislativă a fost aprobată tacit de Senat în ședința din 24 iunie și a ajuns la Camera Deputaților.
„Regula fermoarului' în trafic se aplică atunci când o bandă de circulație este blocată din diverse motive – lucrări, accidente, obstacole sau îngustarea drumului. În prezent, aceste situații duc la ambuteiaje, arată inițitorii proiectului de Lege.
„Regula fermoarului vizează fluidizarea traficului în zonele în care două benzi se îngustează într-una singură, prin alternarea intrării vehiculelor de pe fiecare bandă, ca într-un fermoar. Datorită avantajelor acesteia, regula fermoarului este deja implementată în legislaţia rutieră din Germania, Austria, Elveţia, Olanda, Slovacia. (…) Implementarea regulii va contribui la reducerea congestiei, prevenirea accidentelor şi va face ca traficul să se desfăşoare mai fluent în situaţii de îngustare a benzilor”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.
Citeste si: Ce amenzi primesc românii care montează aer condiționat la bloc, dacă nu respectă anumite prevederi
Titi Aur explică ce este „Regula fermoarului”
„Aplicarea regulii fermoarului ar putea reduce semnificativ formarea ambuteiajelor„, susține expertul în conducere defensivă, Titi Aur. Aceasta permite o distribuție mai echitabilă a traficului între benzi și menține o circulație constantă pentru ambele coloane de vehicule.
Titi Aur, expert în condus defensivă, a explicat ce presupune această regulă pe pagina personală de Youtube.
„Regula fermoarului în România este o regulă neștiută, necunoscută, nepredată la școala de șoferi, ci doar la cursurile de conducere defensivă. În alte țări, Germania, Suedia, Elveția, Belgia, face parte deja din regulile de circulație. În astfel de situații, se anulează acea prioritate legală și trec mașinile una din stânga, una din dreapta', a explicat Titi Aur.
:contrast(8):quality(75)/https://www.viva.ro/wp-content/uploads/2025/06/001-cover-291.jpg)
Expertul în conducere defensivă susține că „regula fermoarului' susține să „avem o cursivitate și avem o predictibilitate'.
„Înseamnă că știu când îmi vine rândul. A trecut unul de pe banda cealaltă, acum îmi vine mie rândul, de pe banda mea, iar următorul va fi iar de pe banda cealaltă. Până la urmă este o regulă de bun-simț', a spus Titi Aur.
Șoferii care nu o vor respecta vor fi sancționați cu maximum 3 puncte de amendă (valoarea maximă fiind de 600 de lei).