Henrik Fisker - Unic si incomparabil

Publicat pe
In CV-ul lui Henrik Fisker scrie, cu sigu-ranta, ca este designer. Cariera lui este insa strans legata de cea a unui personaj foarte popular: James Bond.

Ce a urmat? Henrik Fisker a plecat de la Aston Martin, definindu-si propriile viziuni pe care ar trebui sa le materializeze in viitor si aspirand, probabil, sa devina in designul auto ceea ce este James Bond printre agentii serviciilor secrete. Asta ar fi insemnat sa-si aduca o contributie categorica la realizarea unui automobil care sa reprezinte varful elitei din domeniul auto. Pentru ca performanta dinamica este componenta esentiala a automobilelor de elita, apartinand segmentului super-sport, Fisker a desenat doua asemenea automobile, numite Latigo si Tramonto, pornind de la parti tehnice de origine Mercedes si BMW. Ulterior acestui exercitiu de creatie, designerul si-a directionat eforturile catre proiectarea unui coupé de inalta performanta, in parteneriat cu firma germana Artega. Modelul Artega GT a fost aclamat cu ocazia Salonului Auto de la Geneva in 2007 si, de atunci incoace, este produs in serie redusa, reprezentand unul dintre diamantele patrimoniului auto mondial. Numai ca Artega GT, in esenta, nu era altceva decat un extraordinar automobil sport inmatriculabil, o realizare rafinata, ce-i drept, insa conforma unor criterii totusi cunoscute, incetatenite, conventionale. Cum arata acest fapt vazut prin ochii perfectionistului Fisker? Inca un moment de gratie atins si inca o data totul ramane in urma, dupa care singurul sens al vietii profesionale devine sa mergi mai departe, in cautarea teritoriilor pe care nu le-a vazut inca nimeni.

Astfel s-a nascut Fisker Karma. De aceasta data, nu numai designul este nou, ci si principiul de functionare. Limuzina Fisker Karma va fi pusa in miscare de un sistem hibrid, alcatuit dintr-o motorizare cu ardere interna si una electrica. Pentru alimentarea acesteia a fost prevazut un pachet consistent de acumulatori litiu-ion. Pe pavilionul masinii se pot remarca celule electrice solare. Desigur, acestea nu sunt in masura sa asigure electricitatea necesara propulsiei, dar contribuie la obtinerea unui bilant energetic bun in sistemul masinii. Cat despre spectacolul designului, Henrik Fisker a reusit sa se detaseze de orice alta realizare contemporana. Infatisarea limuzinei Karma este cu totul neconventionala. Cel mult, se poate spune ca ideea de baza este aceea a unui coupé cu patru portiere, tipologie aparuta recent si abordata numai de catre cateva marci de prestigiu, prin intermediul modelelor Maserati Quattroporte, Mercedes CLS, Volkswagen Passat CC si Porsche Panamera. Asadar, Fisker Karma ataca foarte sus, vizand sa devina limuzina exclusiva prin definitie. Ar fi cam mult spus daca i-am atribui lui Henrik Fisker in intregime meritele materializarii acestui automobil. Ce-i drept, fara Henrik Fisker masina nu ar fi aratat asa cum o vedem acum si, pe de alta parte, designerul are meritul major de a fi reusit sa puna in miscare forte creatoare de mare anvergura, datorita carora proiectul sau a capatat forma reala. Potentialul tehnic si financiar necesar provine in parte de la compania Fisker Coach-build (firma lui Henrik, care a crescut in timp datorita proiectelor Tramonto, Latigo si Artega) si, intr-o mare masura, din parteneriatul stabilit cu Quantum Technologies. Poate ca numele nu va este cunoscut, dar Quantum Tech este unul dintre pionierii sistemelor de propulsie hibrida pentru automobile, iar nivelul inalt pe care l-a atins in scurt timp este incontestabil. Astazi, Quantum Tech este furnizorul de tehnologie al celor mai importanti producatori de automobile care, din motive ecologice, au abordat tema propulsiei hibride. Impreuna, Fisker Coachbuild si Quantum Tech, au fondat Fisker Automotive, compania care a dezvoltat proiectul Karma. Ceea ce vedeti in fotografiile noastre este prototipul limuzinei Karma. Henrik Fisker sustine ca designul este definitivat si ca versiunea destinata comercializarii va arata exact asa. In schimb, nu sunt complet fixate specificatiile tehnice si pretul. Acestea vor fi comunicate in termen de mai putin de un an. Fisker a mai spus ca dezvaluirea acestora va fi facuta la momentul potrivit.

Alex Sincan

Automobilul trece in prezent printr-o faza de evolutie radicala. Design, tehnica, totul se schimba, mai putin forma rotunda a rotilor. Iar Henrik Fisker este unul dintre oamenii care aduc schimbarea.

Henrik Fisker Sentimentul de stabilitate este placut pentru cei mai multi dintre oameni, implicand si o idee de siguranta. Segmentul de elita al lumii auto a fost stabil timp de cateva decenii. Se stia clar ca designerii cei mai buni sunt italienii, ca motoarele cele mai fiabile si capabile se fac in Germania si ca producatorii din Extremul Orient fac eforturi sustinute pentru a concura realizarile de origine occidentala. Acest edificiu a fost destabilizat mai intai de presiunea introducerii unor tehnologii de propulsie novatoare, ecologice. Acestea nu pot fi aplicate fara a rezulta si schimbari in designul automobilelor. Inca ne aflam in faza in care, pentru a fi evitate orice fel de socuri (aici consider ca este vorba de un fenomen implicit, nu de unul controlat voluntar), noile generatii de vehicule, purtatoare de tehnologii de avangarda, sunt pe cat posibil facute sa arate asemenea automobilelor traditionale. In acest peisaj vast, unii dintre cei care lucreaza la schimbarea domeniului auto indraznesc mai mult decat altii. Henrik Fisker se numara printre acesti factori de detonare a schimbarii.

In definitiv, cine este Henrik Fisker, ce face el si ce anume il motiveaza sa faca ceea ce face? Privind la atitudinea ferma si deloc zambitoare a personajului din fotografie, mi-am dat seama ca raspunsurile pentru aceste trei intrebari nu pot fi nici simple, nici scurte. In CV-ul sau scrie, cu siguranta, ca este designer. O investigatie facuta inapoi in timp ne va arata cum cariera sa a fost legata strans, chiar daca nu vizibil de la prima aruncare cu privirea, de a unui personaj mult mai popular. Acum, tocmai am dat peste un mare paradox, deoarece personajul acela deosebit de popular este, de fapt, un agent secret. Bineinteles, dupa cum ati presupus deja, este vorba despre inconfundabilul James Bond, agentul 007. In filmele seriei James Bond apar constant automobile ale marcii britanice Aston Martin, iar Henrik Fisker a lucrat ca designer pentru Aston Martin. In momentul in care Henrik Fisker s-a alaturat echipei de creatie de la Aston Martin, distribuirea acestor masini sport in filmele cu James Bond constituia de multe decenii o traditie solida. Asadar, angajandu-se acolo, Fisker stia deja ca va trebui sa deseneze masini pentru agentul 007. O astfel de implicatie poate sa determine pe oricine sa dea tot ce are mai bun, urmarind sa nu se situeze sub asteptarile legate de caracterul scopului final. Fisker este autorul designului pentru modelele Aston Martin DB9, V8 si DBS. Acesta din urma a si aparut in cea mai recenta productie din seria James Bond, in care rolul lui 007 a fost interpretat de catre Daniel Craig. Pentru Fisker, acesta ar fi putut fi momentul culminant de glorie, insa designerul, in stradania sa de a-l intelege mai bine pe James Bond si necesitatile sale, a ajuns sa imprumute ceva din trasaturile acestuia. Cum ar fi, de exemplu, aceea a perfectionismului, a dorintei de a se depasi neincetat pe sine insusi…

Biografiile Vedetelor
Fii la curent cu tot ce se întâmplă cu vedetele tale favorite

Află totul despre vedetele din România, dar și despre celebritățile internaționale: biografii, carieră, filmografie, discografie si viață personală.

Revista VIVA!
Revista VIVA!
Newsletter