Sultanul din Brunei - Grandoare si decadenta

Publicat pe
Pasiunile sultanului sunt mai ales unicatele realizate special pe comanda pentru el.

Dar sultanul nu se multumea doar cu modele de serie. Faptul ca avea Ferrari F40, F50 sau Enzo nu erau tinta lui suprema. Astfel, a achizitionat prototipuri prezentate pe la saloane auto, pe care producatorii le-au facut functionale special pentru el. Astfel, el are singurul Bentley Java din lume sau Bentley Dominator 4×4 avand mecanica Range Rover. Bentley le-a construit pe comanda, pre–tul lor fiind secret. Pentru ca nu-i placea designul unor modele Aston Martin, i-a cerut lui Pininfarina sa le modifice special pentru el. Asa au aparut Aston Martin AM3, DB7 si V8 AM2 desenate de Pininfarina. Tot carosierul italian a satisfacut cateva cereri absurde ale sultanului. Pe baza lui Ferrari 456 GT au fost create un break si o limuzina cu patru usi cu ampatament lung, dar si un cabrio, toate denumite 456 Ferrari Venice. Mult inainte ca sa apara cutia sec-ventiala pe Ferrari 355 F1, Pininfarina a construit pe baza lui 512M sase exemplare Ferrari FX cu motor V12 boxer si cutie secventiala cu sapte trepte dezvoltata de Prodrive, care a vandut ulterior conceptul lui Ferrari. De asemenea, Ferrari Mythos, construit doar ca masina de show pentru saloanele auto poate fi intalnit pe strazi in Brunei. Sultanul are doua exemplare perfect functionale.

Colectia de modele Ferrari ocupa un loc important in preferintele sultanului, el detinand atat modele de serie ca Ferrari Enzo (foto jos), dar si modele unice realizate special pentru el, cum este Ferrari 456 Venice, un break pe baza lui Ferrari 456 GT.

Acasa la sultan se gaseste si o impresionanta colectie de masini de Formula 1. Separat de hangare, acesta are un muzeu unde pot fi vazute toate masinile care au castigat Campionatul Mondial din 1980 incoace. Acestea au fost cumparate din sursa directa chiar de la echipe. Spre exemplu, din colectie nu lipseste nici modelul Williams FW19 accidentat in coliziunea cu masina lui Michael Schumacher din 1997. Din cele 5.000 de masini, 3.000 sunt pastrate in hangare, iar sultanul are o evidenta clara a lor prin intermediul unui sistem computerizat. Celelalte 2000 de ma-sini sunt conduse de membrii familiei lui sau de membri ai Guvernului. Pentru intretinerea lor, sultanul nu s-a complicat si a angajat mecanici de la Rolls-Royce, Ferrari sau Aston Martin sa aiba grija de masini.

Insa schimbarile climatice din ultimii ani si umezeala din Brunei (situat pe o insula in Ocean) au inceput sa creeze probleme masinilor. Una din ele a fost aparitia ruginei la unele modele mai vechi. Astfel, multe dintre acestea sunt puse la naftalina in prezent. Mai mult, criza din 1998 din Asia l-a facut pe Bolkiah sa trimita acasa multi dintre inginerii de la firmele producatoare. Se pare insa ca
in ultimii ani, sultanul si-a revenit din punct de vedere financiar, pretul petrolului in crestere – singura mare avere a statului sau – fiind in avantajul lui. Astfel, el a in–ceput din nou sa cumpere masini. Si chiar daca nu mai cumpara cate cincizece exemplare la fel, si-a permis in ultimii ani un Porsche Carrera GT sau un Ferrari Enzo.

Razvan Magureanu

Multi ani detinator al titlului de Cel mai bogat om al Planetei, sultanul Bruneiului, Hassanal Bolkiah, are o colectie impresionanta de circa 5.000 de masini. El are in proprietate cele mai frumoase, cele mai rare, cele mai rapide si cele mai ciudate exemplare.

Hassanal Bolkiah Lumea automobilului a auzit de muzeul fratilor Schlumph de la Mulhouse care include 437 de modele (printre care cele mai rare Bugatti), de cel al printului Albert de la Monte Carlo sau de muzeul Ferrari din Maranello. Toate acestea par minuscule pe langa colectia impresionanta a sultanului Bruneiului, Hassanal Bolkiah, care detine circa 5.000 de masini. Brunei este un mic stat situat in insula Borneo, Asia de Sud, care se intinde pe o suprafata de 5.765 kmp si are doar 383.000 de locuitori, mult mai putin decat un cartier al Bucurestiului. Suveranul statului este Hassanal Bolkiah, fiul cel mai mare al lui Omar Saifuddin III. El detine puterea suprema in Brunei, fiind sultan, prim-ministru, ministru al apararii si al finantelor. A devenit celebru fiind considerat ani de-a randul cel mai bogat om al Planetei, cu o avere estimata la peste 40 de miliarde de dolari, mostenita de la tatal sau. Astazi insa, sultanul nu mai este in top fiind depasit de Bill Gates, dar si de alti miliardari, averea sa reducandu-se la 10 miliarde de dolari, urmare a crizei din Asia de la sfarsitul mileniului, a cheltuielilor nesabuite ale familiei sale si ale pierderilor la Bursa de peste 10 miliarde de dolari inregistrate de fratele sau Jefri.

Sultanul detine cateva sute de modele Rolls-Royce, cu unele dintre ele circuland membrii familiei si membri ai Guvernului. De asemenea, una din piesele unice este singurul Mercedes CLK GTR cu volan pe dreapta din lume.

Familia Bolkiah, care include printre altele cei 11 urmasi ai lui Hassanal, traieste in cel mai mare lux ce poate fi imaginat pe Planeta. Are un palat cu 1788 de camere, mai mare ca Vaticanul, calatoreste cu un Boeing 747 privat si detine un parc similar cu Disneyland in valoare de 1 miliard de dolari. Dar celebritatea lui se datoreaza pasiunii fratelui sau Jefri si al fiului mai mare, printul Haakem. Acestia cumpara si se joaca cu masinile ca si cu niste jucarii, se plictisesc repede de ele si le depoziteaza pe cele vechi intr-unul din hangarele special destinate. Mai mult, ei nu au cumparat doar ce exista, ci au facut si comenzi speciale. Au comandat exemplare unicat la producatori care nu pot fi vazute decat in micul sultanat. Se estimeaza ca Bolkiah detine peste 5000 de masini grupate in cinci hangare. Un mecanic din slujba sultanului declara ca uneori ai nevoie de circa o ora si jumatate pentru a identifica un model sau altul daca acesta este parcat mai in spate.

Imperiul auto include 350 de modele Rolls-Royce, opt modele McLaren dintr-un total de 272 construite, singurul Mercedes CLK GTR cu volan pe dreapta din lume, numeroase Ferrari, Mercedesuri, Aston Martin, Jaguaruri si Bentley-uri. In anii ‘90, sultanul cumpara anual 40-50 de modele Rolls-Royce, iar Aston Martin i-a vandut circa 300 de unitati. Cea mai mica comanda la Rolls-Royce era de sase unitati, fiecare in alta culoare. Si trebuie sa tinem cont ca niciun exemplar nu costa mai putin de 450.000 de lire sterline. Printre altele, sultanul avea sase Rolls-Royce Phantom blindate, iar unele modele erau realizate conform specificatiei lui. Astfel, Rolls-Royce a construit special un model cu motor cu dublu turbo de 542 CP.

Biografiile Vedetelor
Fii la curent cu tot ce se întâmplă cu vedetele tale favorite

Află totul despre vedetele din România, dar și despre celebritățile internaționale: biografii, carieră, filmografie, discografie si viață personală.

Revista VIVA!
Revista VIVA!
Newsletter