Stefan Banica - Regizorul

Publicat pe

„Cel mai important pentru mine, indiferent de ceea ce fac, este sa fiu eu insumi, cu calitatile si defectele mele. Cred ca marea arta pentru cineva care urca pe scena si care nu triseaza fata de meseria lui este sa-si poata transforma defectele in calitati.

Nu pot sa nu-mi amintesc de replicile pline de spirit dintre tine si Emilia Popescu, la „Dansez pentru tine. Se pare ca proiectul de la Pro TV s-a incheiat. Ce a insemnat pentru tine acest proiect?
„Dansez pentru tine a fost o alta provocare, a fost o experienta majora, pentru ca am cunoscut multi oameni cu tarie de caracter si multe dintre problemele lor dramatice de viata. In meseria mea, la teatru sau la concerte, vorbesc despre mine prin rolurile pe care le joc, chiar daca ma ascund in spatele unui personaj, sau prin cantecele pe care le cant. Exista si cealalta latura, ca om de televiziune. Aici diferenta este ca vorbesc despre altii, dar tot un rol e, trebuie sa tin aproape 5 ore emisia in mana si sa am grija sa-i pun in valoare pe concurenti. Chiar daca uneori, in calitate de prezentator si regizor artistic, am avut pareri diferite fata de producatorii emisiunii, asta a fost un pas inainte, pentru ca „Dansez pentru tine are un anumit standard al calitatii, iar eu incerc, prin ceea ce fac, sa-l pastrez.

Ai spus de mai multe ori ca pentru tine cheia succesului in muzica, teatru, film, televiziune este disciplina. Ai timp sa te relaxezi?
Am spus ca disciplina si evolutia sunt esentiale, dar, daca nu ai talent, nu poti sa faci nimic din toate astea. Cu talentul te nasti, talentul nu se invata. Apropo de relaxare, era fiul meu, Stefan, langa mine, si a raspuns in locul meu: „Nu!. Lasand gluma la o parte, e dificil atunci cand copiii tai te roaga ceva, sa le spui ca nu poti, ca ai treaba. Ei nu inteleg lucrul asta si, in felul lor, au dreptate. Dar, dupa o perioada plina, am nevoie de relaxare si in fiecare vara fac in asa fel incat sa pot avea o vacanta alaturi de sotia si copiii mei.

Personajele din „Descult in parc urca noua etaje pe scari. Tu faci miscare? Ce si cat?
Alerg pentru a ma intretine, mi-am amenajat o mica sala la mine acasa. Incerc sa ma tin de treaba, pentru ca miscarea e un lucru sanatos. Uite, Paul Bratter daca nu face miscare, gafaie dupa 9 etaje urcate cu limba de un cot.

Esti un artist complex: actor, cantaret, prezentator tv si regizor. Care e esenta?
La inceputul carierei mele am spus ca actoria este atat de complexa, incat le cuprinde pe toate celelalte. Si raman la aceeasi parere. Doar ca sunt moduri diferite de concentrare. Cel mai important pentru mine, indiferent de ceea ce fac, este sa fiu eu insumi, cu calitatile si defectele mele. Cred ca marea arta pentru cineva care urca pe scena si care nu triseaza fata de meseria lui este sa-si poata transforma defectele in calitati.

Luana Danet, Fotograf Radu Chindris, Silist Andreea Constantin, Machiaj Alexandru Radulescu, Coafura Laurent Tourette (LOréal Professionnel), Vestimentatie Koton, Canali, Ipekyol, Incaltaminte Nine West, Accesorii Irina Schrotter

 

Actorie, muzica, televiziune si, mai nou, regie. Pe cat sunt de diverse si de complexe toate aceste domenii, pe atat de naturala pare apropierea lui Stefan Banica fata de fiecare dintre ele. „Sunt moduri diferite de concentrare, spune artistul aflat acum in ipostaza de interpret al rolului principal si regizor al piesei „Descult in parc.

Ai regizat piesa „Descult in parc si te afli pentru prima data in dubla ipostaza: regizor de teatru si interpretul rolului principal. Ce inseamna aceasta experienta pentru tine?
Este impactul cu greutatile pe care nu le simti atunci cand esti numai actor si cand stii ca altcineva se ocupa de asamblarea „constructiei elementelor teatrale. Culmea e ca atunci cand am inceput sa fac asta am fost mult mai putin atent, decat in mod obisnuit, la ceea ce se intampla cu mine ca actor. La inceput am avut tendinta sa joc tot ce voiam sa le explic colegilor mei, dar lucrand m-am temperat si am vazut, privind de pe scaun la ceilalti, frumusetea intregului: cum cade lumina, unde cade bine o anumita replica din text, cum interactioneaza personajele, care e scopul lor scenic, ce vrei sa spui, ce mesaj vrei sa transmiti publicului dincolo de descoperirea situatiei scenice etc. E o experienta foarte importanta pentru mine si le multumesc colegilor mei actori ca au avut rabdare si incredere in mine.

Stefan Banica, Descult in parc

Probabil este greu sa lucrezi la „Descult in parc fara sa-ti vina in minte adaptarea pentru marele ecran in care au jucat Robert Redford si Jane Fonda. Tu cum ai procedat cand te-ai apropiat de textul lui Neil Simon?
Eu fac diferenta foarte clar intre film si teatru, mai ales ca filmul este adaptarea lui Neil Simon dupa piesa sa, dar cred ca varianta teatrala este mai ofertanta, mai spumoasa decat scenariul cinematografic. Sigur ca mi-au placut Jane Fonda, Robert Redford, Mildred Natwick, care a fost nominalizata la Oscar pentru rol secundar, dar eram curios sa-i fi vazut in teatru, mai ales ca Redford si Mildred Natwick au facut parte chiar din prima distributie, de la premiera piesei din 1963. Filmul a fost facut in 1967. Fiind o comedie, reactia publicului e foarte importanta si probabil Neil Simon a construit exceptional toata intriga, bazandu-se pe asta.

„E dificil atunci cand copiii tai te roaga ceva, sa le spui ca nu poti, ca ai treaba. Ei nu inteleg lucrul asta si, in felul lor, au dreptate. Dar dupa o perioada plina am nevoie de relaxare si in fiecare vara fac in asa fel incat sa pot avea o vacanta alaturi de sotia si copiii mei.

Neil Simon are acum 81 de ani. Daca l-ai intalni, ce i-ai spune?
I-as spune ca imi pare rau ca nu a cunoscut tipologia umana a romanului, pentru ca ar fi scris dublu fata de cat a scris pana acum. Dar, indiferent daca esti Paul Bratter din „Descult in parc, colonelul din „Biloxi Blues sau compozitorul Vernon Gersch din „Rapsodie in doi, te confrunti cu un umor subtil, inteligent, cu o imaginatie sclipitoare, care vin dintr-o analiza fina a psihicului uman si a comicului de situatie.

Se spune ca la repetitiile pentru concertele tale esti foarte dur. Cum esti in ipostaza de regizor?
A fi disciplinat in munca ta nu inseamna ca esti si foarte dur. Daca duritate inseamna eficienta si eliminarea compromisurilor in munca mea, atunci o sa continui sa fiu un „dur.

Stefan Banica, Descult in parc

Cum comunici cu actorii? A fost dificil sa te impui in fata lor?
Nu am cautat sa ma impun si nu am avut nevoie, pentru ca lucrul in echipa e foarte important, am acceptat idei de la fiecare, pentru ca la fiecare repetitie se poate naste ceva nou, viu, iar rolul meu ca regizor este sa preiau tot ce descoperim si sa fixez.

Cum este Paul Bratter, tanarul avocat pe care il interpretezi in „Descult in parc fata de personajele pe care le-ai jucat pana acum?
Paul e un avocat la inceput de cariera, este un tip calculat, care-si citeste ceasul la secunda, un tip ordonat, crescut intr-un mod traditional american, care, practic, isi schimba viata, mutandu-se cu proaspata sotie intr-o garsoniera la etajul 9 al unui bloc din Manhattan, unde liftul nu merge si problemele incep sa vina pe banda rulanta. Ce e frumos la acest personaj este spectaculozitatea evolutiei sale pe parcursul piesei. Sigur ca aparent nu are nicio legatura cu Hlestakov din „Revizorul sau bufonul din „A douasprezecea noapte sau chiar un alt avocat, Billy Flynn din „Chicago, dar punctul unde se intalnesc este dorinta lor de a trece peste obstacolele pe care le au de intampinat in vietile lor. „Descult in parc e o piesa in care imi face mare placere sa joc, pentru ca provoaca multa buna dispozitie si un anumit tip de umor, care e pe gustul meu.

Cum ai ales distributia?
Cu „Descult in parc si cu jumatate din distributia actuala, am deschis repertoriul Teatrului „George Ciprian din Buzau, infiintat de Paul Ioachim in 1996. Atunci piesa a fost regizata de regretatul Dinu Manolache. Tocmai de aceea, cunoscand bine piesa, actorii din distributie, am avut curajul sa incerc sa regizez spectacolul actual intr-o forma noua, cu un alt decor, alte idei, care ma reprezinta. Dedic acest spectacol memoriei lui Dinu Manolache si lui Paul Ioachim, cel care a propus acest spectacol pentru prima oara in Romania.

Care este replica/scena care iti place cel mai mult din piesa si de ce?
Sunt multe scene bine scrise, dar una dintre cele mai bine realizate este cearta dintre proaspetii casatoriti, Corie si Paul. Dialogul este savuros si cred ca multe cupluri aflate la inceput de drum se regasesc in aceasta scena. De asemenea, relatia dintre Paul si mama-soacra este mult mai dezvoltata decat in film si multi barbati devin adeptii bancului „Ioane, unde ai fost? Am fost la cimitir s-o ingrop pe soacra-mea. Si de ce esti zgariat? Pai, ea n-a vrut!

substantial.ro
Biografiile Vedetelor
Fii la curent cu tot ce se întâmplă cu vedetele tale favorite

Află totul despre vedetele din România, dar și despre celebritățile internaționale: biografii, carieră, filmografie, discografie si viață personală.

Revista VIVA!
Revista VIVA!
Newsletter