Fiat 500 - 500 per sempre

Publicat pe
Fiat 500 este un automobil impresionant prin alte trasaturi decat putere, performante sau dimensiuni. Atunci cand a fost proiectat, nici macar designul nu a fost una dintre prioritati. Fiat 500 are o forma generata mai ales de criteriile functionale si economice ale anilor ‘50. Si, totusi, aici se poate vorbi despre o atingere de geniu.

Punct si de la capat

Povestea lui Fiat 500 incepe la cativa ani dupa incheierea celui de-al doilea razboi mondial. Intr-o Europa ravasita de distrugerile campaniilor militare, fiecare tara isi aduna resursele pentru a incepe un lung si dificil proces de reconstructie. Italienii erau in aceeasi situatie, dispunând doar de mijloace limitate, dar si nutrind dorinta unei vieti mai bune. Din fericire, la Fiat se putea conta pe experienta in materie de automobile populare. |nainte de razboi, Fabbrica Italiana Automobili Torino produsese mai multe generatii de asemenea modele, cel mai indragit fiind Topolino (lansat in 1936).

Fiat 500

Pe de-o parte, lipsa posibilitatilor imediate de dezvoltare ale proiectului, pe de alta, atentia cu care a fost tratata activitatea conceptuala legata de Fiat 500 (nu era deloc o situatie in care sa ramana loc pentru greseli) au facut ca automobilul sa fie lansat abia in 1957. De proiectarea lui s-a ocupat Dante Giacosa, un foarte talentat inginer care lucra la Fiat inca din 1928 si a carui semnatura se gasea inclusiv pe proiectul lui Topolino.

Fiat 500

Revenind la Fiat 500, in acest caz Dante Giacosa are meritul de a fi elaborat un proiect deosebit de sanatos din punct de vedere tehnic, pe care a reusit sa-l imbrace intr-o caroserie lipsita de false pretentii si, datorita fiabilitatii, s-a dovedit a fi un companion de incredere al familiilor. Aceste motive au contat decisiv in prima parte a carierei lui Fiat 500. Raspandirea sa pe mai tot cuprinsul Europei a determinat cumva transformarea lui Fiat 500 intr-un membru cu drepturi depline al noii societati aflate in plina inflorire. Si cum sa nu apreciezi si sa nu te bucuri atunci când ai alaturi un prieten cu patru roti demn de toata consideratia?Momentul consacrarii

Fiat Nuova 500 a fost lansat oficial in 2007. Abordarea temei demonstreaza ca nu ne mai aflam in fata unui vehicul economic-minimalist, ci a unui excelent produs cu caracter de lifestyle, o virtuoasa demonstratie de design aplicat si tehnologie moderna. Nu se mai pune nici problema daca posesorul noului 500 trebuie sa consimta la oarece limitari in materie de performante, din moment ce automobilul mizeaza pe serviciile unor motorizari viguroase, furnizand intre 75 CP si 100 CP. Personalizarea masinii, de asemenea, prezinta posibilitati mult mai atractive decat in cazul modelului traditional, fiind propuse trei niveluri de finisare: Pop, Sport si Lounge. Cat despre cei care se tem ca interiorul masinii le va da senzatii claustrofobe, acestia se pot linisti. Fiat Nuova 500 este cu 58 cm mai lung decat predecesorul sau tocmai pentru a fi asigurate conditii de sedere la bord dintre cele mai placute.

Se poate raspunde la intrebarea: pana unde a ajuns popularitatea irezistibilului Fiat 500? Cerul pare sa fie singura limita, deoarece Fiat 500 a devenit celebru pe intreaga Planeta atat datorita calitatilor sale, cat si in urma aparitiei sale ca personaj animat in filmul „Cars. Cu o singura exceptie, aceasta fiind Fiat 500, personajele acestei fantastice povesti sunt masini americane. Un singur italian s-a strecurat printre ele si, categoric, temperamentul sau focos si-a lasat amprenta asupra cursului faptelor…

Alex Sincan, Fotografii Fiat, Guliver/Movie Store CollectionAnii de aur

Cariera comerciala a lui Fiat 500 a durat din 1957 pana in 1975, acesti 18 ani constituind un exemplu remarcabil de longevitate.Cand fabricatia lui 500 a incetat, succesorul sau, Fiat 126, fusese deja lansat de doi ani. Dupa cum se vede, publicul nu s-a lasat asa usor convins sa renunte la simpaticul 500. Uimitoarea priza la mase pe care a avut-o micul Fiat a determinat inclusiv distribuirea sa in mai multe productii cinematografice.

Fiat 500

Dincolo de succesul in sine al masinii, trebuie mentionat ca anii au confirmat justetea alegerilor tehnice pe care le-a facut Dante Giacosa atunci cand l-a proiectat pe Fiat 500. Automobilul a ajuns sa fie fabricat de mai multe firme sub licenta, productia sa fiind preluata inclusiv de catre Neckar, in Germania, si Steyr Puch, in Austria. De-a lungul carierei, Fiat 500 a fost discret modernizat in privinta finisarii si a primit motorizari de 17 CP si 21 CP. Modelul din ultimii ani de productie ajunsese chiar sa dezvolte 23 CP. Cea mai mare parte a automobilelor contemporane ale lui Fiat 500 au disparut din traficul rutier al prezentului. Fiat 500 nu numai ca este inca relativ frecvent vazut pe strada, dar se pregateste din nou pentru succes, sub forma unei generatii complet reproiectate!

Fiat 500

Ambitii noi

Pentru ca Fiat 500 nu a incetat nicio clipa sa suscite simpatie si entuziasm, conducerea grupului Fiat a hotarat sa testeze interesul publicului fata de o eventuala noua generatie Fiat 500. Astfel, in anul 2004 a fost prezentat prototipul Fiat Trepiuno, al carui design constituia o transpunere moderna si rafinata a temei 500. Acest test se impunea, deoarece pana atunci mai avusesera loc deja doua lansari de automobile mici de inspiratie retro, obiectele acestora fiind Volkswagen New Beetle si modelul britanic Mini. Oare un al treilea nu ar fi fost deja prea mult? Amploarea reactiei favorabile din partea publicului a dus aproape imediat la aprobarea proiectarii unui nou Fiat 500.

Biografiile Vedetelor
Fii la curent cu tot ce se întâmplă cu vedetele tale favorite

Află totul despre vedetele din România, dar și despre celebritățile internaționale: biografii, carieră, filmografie, discografie si viață personală.

Revista VIVA!
Revista VIVA!
Newsletter